Tekoälyn käyttöönoton haasteet yritysmarkkinoinnissa
Abstract
Tässä tutkielmassa käsitellään tekoälyä ja sen käyttöönoton haasteita yritysmarkkinoinnissa. Tietokoneiden tehon nopea parantuminen ja uusien sovellusten kehittäminen ovat vaikuttaneet tekoälyn käyttöön yrityksissä ja markkinoinnissa. Vaikka tekoälyn potentiaalisia hyötyjä ja sen tuoman muutoksen yritysmarkkinointiin on vaikeata kiistää, monet yritykset eivät ole toistaiseksi ottaneet tekoälyä käyttöön yritysmarkkinoinnissa. Tässä tutkielmassa perehdyttiin haasteisiin, jotka vaikeuttivat tekoälyn käyttöönottoa ja sen soveltamista yritysmarkkinoinnissa. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Tiedonkeruussa hyödynnettiin tutkimusartikkeleita ja tutkimuskirjallisuutta. Tutkielmassa vastattiin kahteen päätutkimuskysymykseen, jotka ovat: ” Minkälaisia käyttöönoton haasteita tekoälyllä on yritysmarkkinoinnissa?” ja ” Miksi tekoälyn käyttö on toistaiseksi rajallista yritysmarkkinoinnissa?”. Tutkielmassa määritettiin käsitteet tekoäly ja yritysmarkkinointi, minkä jälkeen vastattiin tutkimuskysymyksiin. Tutkielmassa todettiin, että huolimatta tekoälyn suuresta potentiaalista yritysmarkkinoinnissa, sen käyttöönottoa vaikeuttaa datan heikkolaatuisuus, asiakkaiden yksityissuojan vaarantuminen ja vaikeudet digitaalisen infrastruktuurin päivittämisessä. Lisäksi tutkielmassa todettiin, että rajalliseen käyttöön vaikutti yrityksen henkilöstön osaamisen päivittäminen ja tekoälyn vaatimat suuret rahalliset alkusijoitukset. Erilaiset käyttöönoton haasteet vaikuttavat eri yritysmarkkinoinnin osa-alueisiin, minkä vuoksi yritysmarkkinoinnissa on toistaiseksi suhtauduttu tekoälyn käyttöönottoon maltillisesti.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2023
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306163914Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish