University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Tekoäly yritysmarkkinoinnin työkaluna

Thumbnail
View/Open
465.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Danielsson, Patrik
Date
2022
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkielmassa käsitellään tekoälyä ja sen hyödyntämistä yritysmarkkinoinnin näkökulmasta. Tekoäly on kehittynyt nopeasti viimeisten vuosikymmenten aikana ja sen vaikutukset yrityksiin, talouteen sekä yhteiskuntaan ovat kasvaneet yhä suuremmiksi. Yritykset ovat omaksuneet tekoälyteknologioita osaksi markkinointivälineitänsä, minkä seurauksena kokemus yritysten, asiakkaiden sekä sidosryhmien välillä on muuttunut. Tässä tutkielmassa perehdytään mahdollisuuksiin, joita tekoäly ja sen soveltaminen tarjoavat yritysmarkkinointiin. Tutkielma toteutetaan kirjallisuuskatsauksena. Tiedonkeruussa hyödynnetään tutkimusartikkeleita sekä tutkimuskirjallisuutta. Tutkielma pyrkii vastaamaan kahteen päätutkimuskysymykseen, jotka ovat: ”Millä tavoilla yritykset voivat hyödyntää tekoälyä yritysmarkkinoinnissa?” ja ”Mitä hyötyjä ja mahdollisuuksia tekoälyn käyttö tuo yritysmarkkinointiin?”. Tutkielmassa määritellään termit tekoäly sekä yritysmarkkinointi, minkä jälkeen vastataan tutkielman tutkimuskysymyksiin. Tutkielman keskeinen tulos on, että tekoälyä voidaan hyödyntää laaja-alaisesti yritysmarkkinoinnissa. Tutkielmassa todetaan, että tekoälyä pystytään hyödyntämään erittäin laaja-alaisesti yritysten toteuttaman yritysmarkkinoinnin eri osa-alueilla ja prosesseissa. Tutkielmassa keskitytään viiteen yleisesti yritysmarkkinoinnissa hyödynnettyyn tekoälyteknologiaan: päätöksen tukijärjestelmät, koneoppiminen, älykkäät agentit, suosittelujärjestelmät ja asiantuntijajärjestelmät. Oikein käytettyinä näiden tekoälyteknologioiden yrityksille tarjoamat keskeisimmät hyödyt ovat asiakastyytyväisyyden lisääminen sekä tehokkuuden ja tuoton kasvattaminen. ...
 
This thesis discusses the ways to utilize artificial intelligence in business-to-business marketing. Artificial intelligence has experienced rapid development in recent decades and its effects on companies, the economy and society have grown significantly. Companies have adopted artificial intelligence technologies as a part of their marketing tools, as the consequence of which the experience between companies, customers and stakeholders has changed. This thesis explores the opportunities that artificial intelligence and its application offer to business-to-business marketing. The research is carried out as a literature review. Research articles and research literature are utilized in data collection. The thesis seeks to answer two main research questions, which are: “In what ways can companies utilize artificial intelligence in business-to-business marketing?” and “What are the benefits and opportunities of using artificial intelligence for business-to-business marketing?”. The thesis defines the terms artificial intelligence and business-to-business marketing after which the research questions of the thesis are answered. The main result of the research is that artificial intelligence can be utilized extensively in business-to-business marketing. The thesis focuses on five artificial intelligence technologies commonly used in business-to-business marketing, which are: decision support systems, machine learning, intelligent agents, recommender systems, and expert systems. The key benefits these AIs provide to businesses are increased customer satisfaction and increased efficiency and revenue. ...
 
Keywords
tekoäly markkinointi koneoppiminen yritysmarkkinointi
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205062567

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Tekoälyn hyödyntäminen myyntiorganisaation työkaluna 

    Pajula, Veli-Pekka (2018)
    Tekoälyä käytetään tänä päivänä yhä enemmän yrityksissä ja sen tarjoamat mahdollisuudet ovat lähes rajattomat. Monet erilaiset organisaatiot suunnittelevat lähitulevaisuudessa ottavansa käyttöön tai ovat ...
  • Datan rooli markkinoinnin tekoälysovellusten implementointiprosessissa 

    Kantonen, Aleksi (2022)
    Monet teknologiset innovaatiot ovat ottaneet vahvan jalansijan markkinoinnin kentällä digitalisaation myötä. Tekoäly on yksi uusimmista ja nykypäivän trendikkäistä teknologisista ratkaisuista, joka tarjoaa markkinoinnin ...
  • Factors affecting the success of AI campaigns in marketing : data perspective 

    Varmavuo, Eevi (2020)
    Tekoäly on tuonut suuria muutoksia markkinoinnin käytäntöihin viime vuosina. Vaikkakin tekoälyteknologiat sekä big data ovat mahdollistaneet uusia innovatiivisia ratkaisuja markkinoinnin toteuttamiseen, ala on vielä ...
  • Tekoälyn hyödyntäminen yritysten markkinoinnissa 

    Mustamäki, Miika (2021)
    Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan, kuinka tekoälyä voidaan hyödyntää yritysten markkinoinnissa. Tekoäly on ottanut suuria kehitysaskeleita viime vuosina, joten myös sen käyttö on yleistynyt ympärillämme ja myös ...
  • Tekoälypohjaiset teknologiat verkkokauppojen markkinointiaktiviteeteissa 

    Siekkinen, Ella (2020)
    Tämä kirjallisuuskatsauksena toteutettu kandidaatintutkielma pyrkii vastaamaan kahteen tutkimusongelmaan: mitä tekoälypohjaisia teknologioita verkkokaupat käyttävät markkinoinnissa ja minkälaisiin markkinointiakt ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre