Tekoälyn hyödyntäminen muotiteollisuuden trendien ennustamisessa

Abstract
Muotiteollisuus on yksi maailman johtavista talouksista, jossa yritykset kamppailevat trendien ennustamisessa. Muotitrendit muuttuvat nopeammin kuin koskaan ennen ja lyhyiden myyntikausien, suurten tuotevalikoimien sekä pitkien tuotantoprosessien vuoksi oikea-aikainen trendien ja kysynnän ennustaminen on muotialalla hyvin kriittistä ja haastavaa. Kirjallisuuskatsauksena toteutetussa tutkielmassa käsitellään tekoälyn hyödyntämistä muotiteollisuuden trendiennustamisessa ja tutkitaan, millaisia etuja tekoälypohjaisella ennustamisella on verrattuna perinteisiin tilastollisiin tietoihin perustuviin ennustusmenetelmiin. Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on vastata kahteen tutkimuskysymykseen: ”Kuinka tekoälyä voidaan hyödyntää muotialan trendiennustamisessa?” ja ”Mitä etuja tekoälypohjaisella ennustamisella on verrattuna perinteisiin ennustusmenetelmiin?”. Aihealueen tutkimukset ovat osoittaneet, että muodin kysynnässä on monia vaikuttavia tekijöitä, jotka voivat aiheuttaa tilastollisten menetelmien puutteellisen suorituskyvyn. Näitä ovat muun muassa pikamuoti ja sosiaalisen median aiheuttama paine sekä trendien nopea vaihtuvuus. Tutkielma osoittaa, että tekoälyä voidaan hyödyntää laaja-alaisesti muotialan trendiennustamisessa, kuten tuotantoprosessien optimoinnissa, tuotesuunnittelussa sekä varastonhallinnassa. Lisäksi tuloksista käy ilmi, että tekoälyyn perustuva trendiennustaminen on objektiivisempaa, kustannustehokkaampaa ja tarkempaa kuin perinteinen ennustaminen, sillä se perustuu tietoihin ja teknologiaan, eikä ihmisten arviointiin tai mielipiteisiin.

The fashion industry is one of the world's leading economies, where companies struggle to predict trends. Fashion trends are changing faster than ever before, and due to short sales seasons, huge product ranges, and long production processes, timely trend forecasting is very critical and challenging in the fashion industry. In a literature review conducted in this study, the use of artificial intelligence in fashion industry trend forecasting is discussed, and the advantages of artificial intelligence-based forecasting compared to traditional statistical methods are investigated. The purpose of this literature review is to answer the research questions: "How can artificial intelligence be used in fashion trend forecasting?" and "What are the advantages of artificial intelligence-based forecasting compared to traditional forecasting methods?". Research in this area has shown that there are many factors influencing fashion demand that can cause insufficient performance of statistical methods, such as fast fashion and the pressure and rapid change of trends caused by social media. The key finding of the study is that artificial intelligence can be widely used in fashion trend forecasting, such as in optimizing production processes, product design and inventory management. In addition, the results show that forecasting based on artificial intelligence is more objective, cost-effective, and accurate than traditional forecasting, as it is based on data and technology rather than human evaluation or opinions.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2023
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306153872Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share