Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorJoensuu, Juri
dc.contributor.authorLaitila, Sanni
dc.date.accessioned2023-06-15T06:40:29Z
dc.date.available2023-06-15T06:40:29Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87793
dc.description.abstractKäsittelen tutkielmassani inhimillisen ja ei-inhimillisen suhdetta japanilaisen Hayao Miyazakin animaatioelokuvassa Tuulen laakson Nausicaä (1984). Tavoitteenani on avata inhimillisen ja ei-inhimillisen suhteeseen kätkeytyviä syvempiä merkityksiä. Tutkin aihetta kolmen elokuvassa keskeisen elementin kautta, jotka ovat teknologia, Saastemeri ja hyönteiset. Metodinani on kriittinen lähiluku. Lähestyn tutkimusongelmaani ekokriittisen kirjallisuudentutkimuksen ja posthumanismin kautta. Ekokritiikki ja posthumanismi keskittyvät molemmat inhimillisen ja ei-inhimillisen suhteen tarkasteluun purkaen ihmisen ylivertaisuutta suhteessa ei-inhimilliseen luontoon ja sen olentoihin. Elokuva on Hayao Miyazakin Tuulen laakson Nausicaä -mangan ensimmäisiin osiin perustuva animaatioelokuva, jossa on voimakas ekologinen ja pasifistinen sanoma. Sen tematiikka tuntuu erityisen ajankohtaiselta nykypäivänä ekokriisin ja sotien vuoksi. Elokuvilla ja kirjallisuudella on mahdollisuus tuoda viihteen kautta esiin yhteiskunnassamme esiintyviä epäkohtia. Niiden vaikutus voi olla jopa suurempi kuin tieteellä, sillä ne puhuttelevat laajempaa yleisöä. Elokuvassa olennaista on voimakas ihmiskeskeisyyden kritiikki. Inhimillinen ja ei-inhimillinen kietoutuvat elokuvassa toisiinsa mitä moninaisimmin tavoin, mikä osoittaa vastakkainasettelun keinotekoisuuden. Elokuva näyttää ihminen–luonto -dualismin ja siitä johtuvan luonnon alistamisen olevan tuhoisaa myös ihmiselle itselleen ja ehdottaa, että ihmiskeskeisyyden sijaan meidän tulisi pyrkiä tasavertaisiin suhteisiin ei-inhimillisen kanssa.fi
dc.format.extent30
dc.language.isofi
dc.subject.otherHayao Miyazaki
dc.subject.otherTuulen laakson Nausicaä
dc.subject.otherinhimillinen
dc.subject.otherei-inhimillinen
dc.title"Ei ihme, että maailma paloi". : inhimillisen ja ei-inhimillisen suhde Hayao Miyazakin animaatioelokuvassa Tuulen laakson Nausicaä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306153853
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKirjallisuusfi
dc.contributor.oppiaineLiteratureen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi304
dc.subject.ysoanimaatioelokuvat
dc.subject.ysoluontosuhde
dc.subject.ysoJapani
dc.subject.ysoluonto
dc.subject.ysoekokritiikki
dc.subject.ysoteknologia
dc.subject.ysoposthumanismi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot