University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Inhimillisen ja ei-inhimillisen suhde luokanopettajakoulutusten opetussuunnitelmissa

Thumbnail
View/Open
127.1Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Toikkanen, Auli
Date
2019
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella inhimillisen ja ei-inhimillisen suhteen rakentumista luokanopettajakoulutusten opetussuunnitelmissa posthumanistisesta näkökulmasta. Tarkoituksenani on pohtia, tulisiko luokanopettajakoulutusta tarkastella nykyistä enemmän myös posthumanismin näkökulmasta. Tutkimuksen tekemistä motivoi se, että inhimillisen ja ei-inhimillisen suhdetta koskevat kysymykset ovat erityisen ajankohtaisia ympäristökriisien ja ilmastonmuutoksen aikakaudella. Tutkimuksessa olen tarkastellut luokanopettajakoulutusta ja sen lähtöoletuksia kyseenalaistavalla otteella. Tutkimusaineistona olen käyttänyt luokanopettajakoulutusten opetussuunnitelmia, jotka olen kerännyt opettajankoulutuslaitosten verkkosivuilta loppuvuodesta 2017 ja alkuvuodesta 2018. Aineiston olen analysoinut laadullisen sisällönanalyysin keinoin sekä toimijaverkkoteorian verkostomaista todellisuuskäsitystä ja puhdistamisen ja kääntämisen käsitteitä hyödyntäen. Puhdistamisella tarkoitetaan toimijaverkkoteoriassa pääasiassa inhimillisen erottamista ei-inhimillisestä ja kääntämisellä inhimillisten ja ei-inhimillisten välisten verkostojen syntymistä. Tutkimuksessa havaitsin, että inhimillisen ja ei-inhimillisen suhde rakentuu opetussuunnitelmissa joko ei-inhimillisen merkityksen häivyttämisen tai sen tunnustamisen kautta. Ei-inhimillisiin luonnonresursseihin ja teknologiaan kohdistuu odotuksia suhteessa inhimilliseen oppimiseen ja kehitykseen. Siksi ei-inhimillisten merkitys ja erilaiset vaikutukset luokanopettajakoulutuksessa olisi otettava huomioon pitämättä niiden olemassaoloa itsestäänselvyytenä. Koulutuksessa olisi mahdollista ottaa vastuuta inhimillisen ja ei-inhimillisen suhdetta koskevasta ajattelusta ja nykyisten inhimillistä ja ei-inhimillistä koskevien lähtöoletusten kyseenalaistamisesta. Luokanopettajaksi opiskeluun kuuluva posthumanistinen ajattelu on perusteltavissa välttämättömyydellä muuttaa elämäntapaamme nykyistä kestävämpään suuntaan. ...
Keywords
inhimillinen ei-inhimillinen luokanopettajakoulutus posthumanismi opetussuunnitelmat opettajankoulutus toimijaverkkoteoria koulutus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201903111795

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Inhimillisen ja ei-inhimillisen suhde luokanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmissa 

    Toikkanen, Auli Kristiina; Nikkola, Tiina Susanna (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2019)
    Tässä artikkelissa tarkastellaan inhimillisen ja ei-inhimillisen suhteen rakentumista luokanopettajakoulutusten opetussuunnitelmissa posthumanistisesta näkökulmasta. Inhimillisen ja ei-inhimillisen suhdetta koskevat ...
  • Hyönteisen kotelo kämmenellä : metamorfoosi inhimillisen ja ei-inhimillisen rajoilla Selja Ahavan romaanissa Nainen joka rakasti hyönteisiä 

    Bister, Sofia (2022)
    Tutkielma tarkastelee metamorfoosia inhimillisen ja ei-inhimillisen rajoilla Selja Ahavan romaanissa Nainen joka rakasti hyönteisiä (2020). Tutkimuskysymykset ovat (1) mitä merkityksiä metamorfoosi saa romaanissa, (2) miten ...
  • Empatia inhimillisen ja ei-inhimillisen suhteissa Eeva Kilven eläin- ja luontorunoissa 

    Räsänen, Seela (2018)
    Tutkielmani käsittelee ei-inhimillisen ja inhimillisen välisiä empatiakuvauksia rajatusta joukosta runoilija Eeva Kilven luonto- ja eläinrunoja. Valittu tutkimuskysymys käsittelee empatian eri muotoja, empatian kohdistumista ...
  • Kytkeytynyt nisäkäs : ihmisen suhteellistuminen Iida Rauman romaanissa Seksistä ja matematiikasta 

    Kilpeläinen, Hannamari (2019)
    Maisterintutkielmassa tarkastellaan Iida Rauman romaania Seksistä ja matematiikasta (2015) ja tutkitaan tapoja, joilla romaani suhteellistaa käsitystä ihmisestä ja ihmisen lajista. Lisäksi tarkastellaan sitä, mitä ...
  • Uskottava hevoshahmo romaanissa 

    Komi, Katri (2021)
    Tutkielma käsittelee hevos- ja ihmishahmojen suhdetta ja vuorovaikutusta romaanissa sekä omassa käsikirjoituksessani. Se myös tarkastelee tietoon pohjautuvasti ja lukukokemuksena uskottavasti, kuinka hevoshahmot ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre