Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMaunumäki, Minna
dc.contributor.authorLaurila, Linda
dc.date.accessioned2023-06-15T06:24:48Z
dc.date.available2023-06-15T06:24:48Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87788
dc.description.abstractTutkimuksessa tutkitaan historiallisen ajattelun opettamista alakoulussa Andersonin ja Kratwohlin taksonomian avulla. Opetussuunnitelman historian oppiaineen tavoitteet pyrkivät historiallisen ajattelun kehittymiseen konstruktivistisen oppimiskäsityksen kautta. Nämä yhdistettynä yhteen opetussuunnitelman sisältöalueeseen luovat teoreettisen mahdollisuuden muotoilla opetuskokonaisuus, jossa historiallisen ajattelun opettaminen otetaan systemaattisesti huomioon. Tutkimus on metodiltaan laadullinen kehittämistutkimus, jossa historiallisen ajattelun tavoitteet asetetaan alakoulun historianopetuksen kontekstiin. Historiallisen ajattelun kehittyminen nähdään vaiheittain etenevänä kognitiivisena prosessina, jossa toimivana rakenteena voidaan käyttää Andersonin ja Kratwohlin taksonomiaa. Opetussuunnitelman asettamat tavoitteet sijoitetaan taksonomian luokkiin käyttäen tukena sosiokonstruktivistisesta näkökulmasta tuotettua historiallista ajattelua koskevaa kansainvälistä tutkimusta ja sen luomia opetusmalleja. Näistä muodostuu tutkimuksen runko. Tutkimuksen tuloksena on oppimateriaaliksi muotoiltu historian opetuksen kehittämisehdotus, jossa yhdistyvät yksilö- ja sosiokonstruktivismi. Historiallisen ajattelun taitoja on mahdollista opettaa sisältötietoon yhdistettävänä kokonaisuutena, joka huomioi sekä historiallisen ajattelun toisiinsa yhteydessä olevat osataidot että niiden kognitiivisen vaativuuteen liittyvät erot. Tutkimuksissa todettuja historiallisen ajattelun opettamiseen liittyviä haasteita voidaan ratkaista kehittämällä opetusta tässä tutkimuksessa kuvatulla tavalla.fi
dc.format.extent170
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherhistoriallinen ajattelu
dc.subject.otherhistorian didaktiikka
dc.subject.otherAndersonin ja Kratwohlin taksonomia
dc.titleHistoriallisen ajattelun opettaminen alakoulun historian opetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306153849
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokehittämistutkimus
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysohistoria
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysoajattelu
dc.subject.ysodidaktiikka
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysokonstruktivismi
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright