dc.contributor.advisor | Maunumäki, Minna | |
dc.contributor.author | Laurila, Linda | |
dc.date.accessioned | 2023-06-15T06:24:48Z | |
dc.date.available | 2023-06-15T06:24:48Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87788 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa tutkitaan historiallisen ajattelun opettamista alakoulussa Andersonin ja Kratwohlin taksonomian avulla. Opetussuunnitelman historian oppiaineen tavoitteet pyrkivät historiallisen ajattelun kehittymiseen konstruktivistisen oppimiskäsityksen kautta. Nämä yhdistettynä yhteen opetussuunnitelman sisältöalueeseen luovat teoreettisen mahdollisuuden muotoilla opetuskokonaisuus, jossa historiallisen ajattelun opettaminen otetaan systemaattisesti huomioon.
Tutkimus on metodiltaan laadullinen kehittämistutkimus, jossa historiallisen ajattelun tavoitteet asetetaan alakoulun historianopetuksen kontekstiin. Historiallisen ajattelun kehittyminen nähdään vaiheittain etenevänä kognitiivisena prosessina, jossa toimivana rakenteena voidaan käyttää Andersonin ja Kratwohlin taksonomiaa. Opetussuunnitelman asettamat tavoitteet sijoitetaan taksonomian luokkiin käyttäen tukena sosiokonstruktivistisesta näkökulmasta tuotettua historiallista ajattelua koskevaa kansainvälistä tutkimusta ja sen luomia opetusmalleja. Näistä muodostuu tutkimuksen runko.
Tutkimuksen tuloksena on oppimateriaaliksi muotoiltu historian opetuksen kehittämisehdotus, jossa yhdistyvät yksilö- ja sosiokonstruktivismi. Historiallisen ajattelun taitoja on mahdollista opettaa sisältötietoon yhdistettävänä kokonaisuutena, joka huomioi sekä historiallisen ajattelun toisiinsa yhteydessä olevat osataidot että niiden kognitiivisen vaativuuteen liittyvät erot. Tutkimuksissa todettuja historiallisen ajattelun opettamiseen liittyviä haasteita voidaan ratkaista kehittämällä opetusta tässä tutkimuksessa kuvatulla tavalla. | fi |
dc.format.extent | 170 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | historiallinen ajattelu | |
dc.subject.other | historian didaktiikka | |
dc.subject.other | Andersonin ja Kratwohlin taksonomia | |
dc.title | Historiallisen ajattelun opettaminen alakoulun historian opetuksessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202306153849 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | kehittämistutkimus | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | historia | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | ajattelu | |
dc.subject.yso | didaktiikka | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | konstruktivismi | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |