dc.contributor.advisor | Kemppainen, Tiina | |
dc.contributor.author | Taimisto, Tommi | |
dc.date.accessioned | 2023-06-14T07:21:32Z | |
dc.date.available | 2023-06-14T07:21:32Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87744 | |
dc.description.abstract | Yrityskauppojen vaatimukset sekä toteutettujen kauppojen määrä ovat
muovanneet yrityskaupassa käytettävien M&A-neuvonantajien roolista entistä
merkityksellisemmän. Yhä useammin yrityskauppaprosessit pitävät sisällään
huomattavia taloudellisia ja strategisia toimenpiteitä, joilla on suora vaikutus
organisaatioiden liiketoimintaan sekä joiden toteutukseen M&Aneuvonantajalla
käytöllä on suoria vaikutuksia.
Tutkimuksessa tarkastellaan M&A-neuvonantopalvelun ympärille
asettuvia odotettuja ja koettuja hyötyjä, joiden lisäksi pohditaan merkittävimpiä
M&A-neuvonantajan valintaan vaikuttavia valintakriteereitä. Tutkimus
toteutetaan laadullisen tutkimusmenetelmän avulla, hyödyntäen seitsemää
puolistrukturoitua teemahaastattelua, joissa haastatellaan pk-yritysten yrittäjiä
ja omistajia, jotka ovat toimineet yrityskauppaprosessissa myyjän roolissa.
Keskeiset odotetut hyödyt, joita tutkimuksen avulla tunnistettiin, olivat
asiantuntijuus ja kokemus yrityskaupoista, myyntikanavien hallinta,
sopimusturva ja verotekninen osaaminen sekä yrityskauppaprosessin sujuvuus
ja tehokkuus. Koetut hyödyt, joita M&A-neuvonantopalvelulta odotettiin ja
jotka lopulta toteutuivat, olivat neuvonantajan asiantuntijuus ja kokemus sekä
kokonaisvaltainen prosessiosaaminen. Myyntikanavien hallinnan sekä
sopimusturvan ja verotekninen osaaminen ei korostuneet yhtä merkittäväksi
hyödyksi yrityskauppaprosessin jälkeisessä tarkastelussa. Koetuksi hyödyksi
asiantuntijuuden ja prosessiosaamisen lisäksi nousi kuitenkin M&Aneuvonantajan
rooli hinnoittelu- ja neuvotteluvaiheissa sekä vaikutukset
yrittäjän ajanhallinnan tukena.
Odotettujen ja koettujen hyötyjen lisäksi tutkimus tunnisti M&Aneuvonantajan
valintaan vaikuttaneita valintakriteereitä. Tutkimuksen mukaan
merkittävimpiä valintakriteereitä, jotka neuvonantajan valintaan vaikuttivat,
olivat asiakkaan ja neuvonantajan välinen henkilökemia ja luottamus, käytetyt
hinnoittelu ja palkkiomallit, mahdollisuus monipuoliseen
asiantuntijaosaamineen sekä neuvonantajan rehellinen ja ei-myyvä
lähestymistapa. | fi |
dc.format.extent | 63 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | M&A-neuvonantaja | |
dc.subject.other | yrityskauppaprosessi | |
dc.subject.other | odotetut hyödyt | |
dc.subject.other | koettu hyöty | |
dc.subject.other | M&A-neuvonantajan valintakriteerit | |
dc.title | M&A-neuvonantajan odotetut ja koetut hyödyt sekä valintakriteerit yrityskauppaprosessissa : myyjän näkökulma | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202306143812 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kauppakorkeakoulu | fi |
dc.contributor.tiedekunta | School of Business and Economics | en |
dc.contributor.laitos | Taloustieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Business and Economics | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Markkinointi | fi |
dc.contributor.oppiaine | Marketing | en |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 20423 | |
dc.subject.yso | yrityskaupat | |
dc.subject.yso | yritysjärjestelyt | |
dc.subject.yso | valintakriteerit | |
dc.subject.yso | neuvonantajat | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |