University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

M&A-neuvonantajan odotetut ja koetut hyödyt sekä valintakriteerit yrityskauppaprosessissa : myyjän näkökulma

Thumbnail
View/Open
601.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Taimisto, Tommi
Date
2023
Discipline
MarkkinointiMarketing
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Yrityskauppojen vaatimukset sekä toteutettujen kauppojen määrä ovat muovanneet yrityskaupassa käytettävien M&A-neuvonantajien roolista entistä merkityksellisemmän. Yhä useammin yrityskauppaprosessit pitävät sisällään huomattavia taloudellisia ja strategisia toimenpiteitä, joilla on suora vaikutus organisaatioiden liiketoimintaan sekä joiden toteutukseen M&Aneuvonantajalla käytöllä on suoria vaikutuksia. Tutkimuksessa tarkastellaan M&A-neuvonantopalvelun ympärille asettuvia odotettuja ja koettuja hyötyjä, joiden lisäksi pohditaan merkittävimpiä M&A-neuvonantajan valintaan vaikuttavia valintakriteereitä. Tutkimus toteutetaan laadullisen tutkimusmenetelmän avulla, hyödyntäen seitsemää puolistrukturoitua teemahaastattelua, joissa haastatellaan pk-yritysten yrittäjiä ja omistajia, jotka ovat toimineet yrityskauppaprosessissa myyjän roolissa. Keskeiset odotetut hyödyt, joita tutkimuksen avulla tunnistettiin, olivat asiantuntijuus ja kokemus yrityskaupoista, myyntikanavien hallinta, sopimusturva ja verotekninen osaaminen sekä yrityskauppaprosessin sujuvuus ja tehokkuus. Koetut hyödyt, joita M&A-neuvonantopalvelulta odotettiin ja jotka lopulta toteutuivat, olivat neuvonantajan asiantuntijuus ja kokemus sekä kokonaisvaltainen prosessiosaaminen. Myyntikanavien hallinnan sekä sopimusturvan ja verotekninen osaaminen ei korostuneet yhtä merkittäväksi hyödyksi yrityskauppaprosessin jälkeisessä tarkastelussa. Koetuksi hyödyksi asiantuntijuuden ja prosessiosaamisen lisäksi nousi kuitenkin M&Aneuvonantajan rooli hinnoittelu- ja neuvotteluvaiheissa sekä vaikutukset yrittäjän ajanhallinnan tukena. Odotettujen ja koettujen hyötyjen lisäksi tutkimus tunnisti M&Aneuvonantajan valintaan vaikuttaneita valintakriteereitä. Tutkimuksen mukaan merkittävimpiä valintakriteereitä, jotka neuvonantajan valintaan vaikuttivat, olivat asiakkaan ja neuvonantajan välinen henkilökemia ja luottamus, käytetyt hinnoittelu ja palkkiomallit, mahdollisuus monipuoliseen asiantuntijaosaamineen sekä neuvonantajan rehellinen ja ei-myyvä lähestymistapa. ...
Keywords
M&A-neuvonantaja yrityskauppaprosessi odotetut hyödyt koettu hyöty M&A-neuvonantajan valintakriteerit yrityskaupat yritysjärjestelyt valintakriteerit neuvonantajat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306143812

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25543]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Discursive identity battle and the reformation of organisational identity in an M&A process 

    Kastarinen, Arja; Vesanen, Elisa (2014)
    This study explores the evolution of organisational identity in a post-merger integration process, applying a hybrid of social actor perspective and social constructionist framework on the organisational identity development. ...
  • Cross-Border M&A performance by Chinese firms : industry effect analysis 

    Ryhänen, Santeri (2017)
    Chinese firms participate in cross-border mergers and acquisitions (CBMA) in a constantly increasing rate. As China, the leading developing economy of the world keeps developing, the dynamics of value creation through CBMA ...
  • Yrityskaupan vaikutus ostajan osaketuottoihin : eurooppalaiset teknologiayritykset 

    Ahola, Hanno (2023)
    Työn tarkoituksena oli tutkia eurooppalaisten teknologiayritysten toteuttamia yrityskauppoja ja niiden vaikutuksia ostajan osaketuottoihin. Yrityskaupat tai yritysjärjestelyt viittaavat prosessiin, jossa saavutetaan ...
  • Ostajan intressit yrityskaupassa 

    Nieminen, Heidi (2016)
    Tämän Pro Gradu –tutkielman tarkoituksena on kartoittaa ostajan intressejä yrityskaupassa. Tutkimusongelmaa lähestytään yrityskauppaprosessiin, kaupan osapuoliin ja kohdeyritykseen liittyvien tekijöiden avulla. Tutkimusta ...
  • Fuusion jälkeinen IT-integraatio kuntaliitoksessa 

    Typpö, Martti (2011)
    Yritykset tavoittelevat fuusioilla tyypillisesti nopeaa kasvua tai aiempaa vahvempaa markkina-asemaa. Vastaavasti kunnat pyrkivät kohentamaan talouttaan ja parantamaan palveluntuotantoaan kuntaliitosten avulla. Fuusioihin ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre