dc.contributor.author | Salo, Anne-Elina | |
dc.date.accessioned | 2023-06-14T05:32:49Z | |
dc.date.available | 2023-06-14T05:32:49Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Salo, A.-E. (2023). Nähdyksi, kuulluksi ja ymmärretyksi tuleminen rakentaa resilienssiä varhaisnuoruudessa. <i>Kasvun tuki</i>, <i>3</i>(1), 24-32. <a href="https://journal.fi/kasvuntuki/article/view/130413" target="_blank">https://journal.fi/kasvuntuki/article/view/130413</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_183495287 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87713 | |
dc.description.abstract | • Valtaosa varhaisnuorista voi hyvin, mutta eriarvoistumiskehitys ja haavoittuvuustilanteiden kasautuminen muodostavat kasvavan yhteiskunnallisen haasteen.
• Väitöstutkimukseni punaisena lankana kulkee ymmärrys haavoittuvuuden ja resilienssin rakentumisesta
vuorovaikutuksessa ja ihmissuhteissa.
• Vanhemman luottamus kykyynsä selviytyä vanhemmuuden haasteista ja se, ettei hän koe jäävänsä yksin, heijastuu myönteisesti varhaisnuoren valmiuksiin solmia ja ylläpitää merkityksellisiä ihmissuhteita.
• Oppilaan tarpeisiin joustavasti sovitettu tunnetuki vahvistaa sinnikkyyttä ja myönteisyyttä oppimisessa.
• Haavoittuvuustilanteiden ennaltaehkäisemiseksi ja lievittämiseksi tarvitaan ymmärrystä ja ratkaisuja,
jotka ulottuvat vuorovaikutteisiin systeemeihin kaikilla tasoilla: perhe- ja kouluympäristöistä yhteisöihin ja yhteiskunnalliseen kontekstiin laajemmalti.
• Meistä jokaisella on suuri merkitys siinä, että jokainen varhaisnuori voi tulla arjen kohtaamisissa nähdyksi, kuulluksi ja ymmärretyksi. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö | |
dc.relation.ispartofseries | Kasvun tuki | |
dc.relation.uri | https://journal.fi/kasvuntuki/article/view/130413 | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Nähdyksi, kuulluksi ja ymmärretyksi tuleminen rakentaa resilienssiä varhaisnuoruudessa | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202306143781 | |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalItem | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_0640 | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.format.pagerange | 24-32 | |
dc.relation.issn | 2737-0836 | |
dc.relation.numberinseries | 1 | |
dc.relation.volume | 3 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2023 Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.relation.grantnumber | 353392 | |
dc.subject.yso | varhaisnuoret | |
dc.subject.yso | ihmissuhteet | |
dc.subject.yso | resilienssi | |
dc.subject.yso | hyvinvointi | |
dc.subject.yso | sosiaaliset suhteet | |
dc.subject.yso | haavoittuvuus | |
dc.subject.yso | tukeminen | |
dc.subject.yso | sosiaalinen vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | osallisuus | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p13493 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6936 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p25253 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1947 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p411 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p25011 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p9131 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10590 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5164 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.relation.funder | Research Council of Finland | en |
dc.relation.funder | Suomen Akatemia | fi |
jyx.fundingprogram | Strategic research programmes, AoF | en |
jyx.fundingprogram | Strategisen tutkimuksen ohjelmat STN, SA | fi |
jyx.fundinginformation | Right to Belong -hanke, Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos | |
dc.type.okm | B1 | |