Nähdyksi, kuulluksi ja ymmärretyksi tuleminen rakentaa resilienssiä varhaisnuoruudessa
Salo, A.-E. (2023). Nähdyksi, kuulluksi ja ymmärretyksi tuleminen rakentaa resilienssiä varhaisnuoruudessa. Kasvun tuki, 3(1), 24-32. https://journal.fi/kasvuntuki/article/view/130413
Julkaistu sarjassa
Kasvun tukiTekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© 2023 Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö
• Valtaosa varhaisnuorista voi hyvin, mutta eriarvoistumiskehitys ja haavoittuvuustilanteiden kasautuminen muodostavat kasvavan yhteiskunnallisen haasteen.
• Väitöstutkimukseni punaisena lankana kulkee ymmärrys haavoittuvuuden ja resilienssin rakentumisesta
vuorovaikutuksessa ja ihmissuhteissa.
• Vanhemman luottamus kykyynsä selviytyä vanhemmuuden haasteista ja se, ettei hän koe jäävänsä yksin, heijastuu myönteisesti varhaisnuoren valmiuksiin solmia ja ylläpitää merkityksellisiä ihmissuhteita.
• Oppilaan tarpeisiin joustavasti sovitettu tunnetuki vahvistaa sinnikkyyttä ja myönteisyyttä oppimisessa.
• Haavoittuvuustilanteiden ennaltaehkäisemiseksi ja lievittämiseksi tarvitaan ymmärrystä ja ratkaisuja,
jotka ulottuvat vuorovaikutteisiin systeemeihin kaikilla tasoilla: perhe- ja kouluympäristöistä yhteisöihin ja yhteiskunnalliseen kontekstiin laajemmalti.
• Meistä jokaisella on suuri merkitys siinä, että jokainen varhaisnuori voi tulla arjen kohtaamisissa nähdyksi, kuulluksi ja ymmärretyksi.
...
Julkaisija
Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiöISSN Hae Julkaisufoorumista
2737-0836Asiasanat
Alkuperäislähde
https://journal.fi/kasvuntuki/article/view/130413Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/183495287
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Rahoittaja(t)
Suomen AkatemiaRahoitusohjelmat(t)
Strategisen tutkimuksen ohjelmat STN, SALisätietoja rahoituksesta
Right to Belong -hanke, Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitosLisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kuulluksi tuleminen on oppimismotivaation avain
Vasalampi, Kati (Toinen Aatos Oy, 2022)Jo pienillä lapsilla on tarve kokea autonomiaa. He haluavat olla aloitteellisia ja itsenäisiä sekä kokea ohjaavansa elämäänsä. Voidakseen kiinnostua koulutyöstä, lapsi tai nuori tarvitsee kokemuksen, että hän tulee kuulluksi, ... -
Entrepreneurial choices depend on trust : Some global evidence
Mangeloja, Esa; Ovaska, Tomi; Takashima, Ryo (Springer Science and Business Media LLC, 2022)Interpersonal trust and people’s trust in institutions are important components of social capital, which has been shown to have not only innate social value but also diverse direct and indirect positive social and economic ... -
Internetin sosiaalisten käytänteiden yhteys yksinäisyyden ilmentymiin : korkeakouluopiskelijoiden internet-tottumusten reflektointia subjektiiviseen yksinäisyyteen ja ihmissuhdeongelmiin
Siiriäinen, Aija (2019)Internetin eri sisältöjen sekä älylaitteiden käytöstä on tullut kasvavan ruutuajan ohessa yksilötasolla kulttuurisesti omaksuttu osa jokapäiväistä elämää erityisesti nuorille ikäpolville. Internetin sekä erilaisten ... -
Suomalaisten nuorten aikuisten elämään tyytyväisyyden monet kasvot
Martikainen, Liisa (Jyväskylän yliopisto, 2006)Liisa Martikainen on tutkinut suomalaisten, vuonna 1968 syntyneiden elämään tyytyväisyyden tasoa ja rakentumista. Koko ikäryhmää koskevien elämään tyytyväisyyteen vaikuttavien seikkojen lisäksi Martikainen selvitti naisten ... -
Vanhuusiän yksinäisyys : seuruututkimus emotionaalista ja sosiaalista yksinäisyyttä määrittävistä tekijöistä
Tiikkainen, Pirjo (Jyväskylän yliopisto, 2006)The first purpose of this study was to examine perceived loneliness among elderly persons aged 80 at the baseline and stability and changes in loneliness over a 5-year follow-up. In addition, the extent to which different ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.