Hyvinvointi- ja terveyspuheen haasteita
Tanskanen, J. (2023). Hyvinvointi- ja terveyspuheen haasteita. In A. Tammela, P. Hämeenaho, J. Eronen, & J. Eilola (Eds.), Hyvinvointi koettuna, kuvattuna ja tulkittuna (pp. 19-32). Jyväskylän yliopisto. JYU Studies, 3. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9626-0
Published in
JYU StudiesAuthors
Date
2023Copyright
© Kirjoittajat ja Jyväskylän yliopisto 2023
Nykykulttuuria voidaan pitää terveys- ja hyvinvointipuheen kyllästämänä. Esimerkiksi mediassa vedotaan toistuvasti hyvinvoinnin ja terveyden ideaaleihin, ja myös akateemiselta tutkimukselta odotetaan usein terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä. Tällaiset odotukset näkyvät esimerkiksi tutkimuksen rahoittajien toiveissa ja yliopistojen sidosryhmätyössä. Tässä luvussa analysoidaan ja problematisoidaan hyvinvointi- ja terveyspuhetta ja sen keskeisyyttä kulttuuriteoreettisesta näkökulmasta eli merkitysneuvotteluiden ja vallan kysymyksiin suuntautuen. Olennaisena huomiona esitetään, että vaikka terveys ja hyvinvointi ovat sinänsä tavoittelemisen arvoisia asioita, niin nykyisen terveys- ja hyvinvointipuheen riskinä on luoda ulkopuolisuuden kokemuksia niille, jotka joka tapauksessa sairastavat tai voivat pahoin.
Publisher
Jyväskylän yliopistoParent publication ISBN
978-951-39-9627-7Is part of publication
Hyvinvointi koettuna, kuvattuna ja tulkittunaISSN Search the Publication Forum
2814-8843Keywords
Original source
http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9626-0Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/183498083
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kulttuurin diagnostisoitumisen tutkimus kulttuuriteoreettisesta näkökulmasta : teoreettis-metodologisia lähtökohtia
Tanskanen, Jani (Jyväskylän yliopisto, 2023)Kulttuurin diagnostisoituminen on diskursiivinen ilmiö ja prosessi, jossa lähtökohtaisesti lääketieteen taudinmääritteiksi tarkoitetut ja spesifit diagnoosinimikkeet saavat yhä keskeisemmän sijan kulttuurissa. Erityisesti ... -
The Meaning and Use of Digital Learning Terms in Estonia, Hungary, Romania and Austria
Tuul, Maire; Tuul, Madis; Leoste, Janika; Jõgi, Larissa; Väät, Sirly; Ferencz-Salamon, Alpár; Edit, Erősdi; Mäkelä, Tiina; Kankaanranta, Marja; Lázár, Csilla; Ferencz-Salamon, Katalin; Thrainer, Susanne (Tallinna ülikool, 2022)It is widely known that in order to communicate, interact and understand each other in different educational context , it is necessary to agree on the terms to be used and their meanings. The need for such agreements was ... -
Poly-space : Creating new concepts through reflexive team ethnography
Turunen, Johanna; Čeginskas, Viktorija L.A.; Kaasik-Krogerus, Sigrid; Lähdesmäki, Tuuli; Mäkinen, Katja (Routledge, 2020)In this chapter, we outline the development process of the concept of poly-space – which conceptualizes the entanglement of multiple moments and different spatial, temporal, affective and cognitive experiences in one ... -
Computer game as a pragmatic concept : ideas, meanings, and culture
Karhulahti, Veli-Matti (Sage Publications, 2020)This article discusses the ‘computer game’ as a pragmatic concept. A dual nature of the computer game as both a pragmatic idea and a pragmatic meaning is introduced. Practical meanings of the computer game correspond with ... -
Johdanto
Hämeenaho, Pilvi; Tammela, Annika; Eronen, Johanna; Eilola, Jari (Jyväskylän yliopisto, 2023)