Työntekijöiden kokemukset online-ympäristössä ilmenevästä negatiivisesta viestinnästä liittyen organisaatioon
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Online-ympäristön merkitys organisaatioille on kasvanut ja sosiaalisen median kautta kuluttajat ovat enemmän vuorovaikutuksessa organisaatioihin. Aiempi tutkimus on keskittynyt positiiviseen sitoutuneisuuteen, vaikka negatiivinen suhtautuminen on yleisempää, erityisesti online-ympäristössä. Tällä negatiivisella viestinnällä voi olla tuhoisia taloudellisia ja maineellisia vaikutuksia organisaatioihin. Tästä syystä erityisesti organisaation ja sen ulkoisten sidosryhmien suhdetta on tutkittu aiemmin. Tutkimusta negatiivisen viestinnän vaikutuksista sisäisiin sidos- ryhmiin on kuitenkin rajallisesti.
Tässä tutkimuksessa pyritään selvittämään, millaisia vaikutuksia online-ympäristössä ilmenevällä negatiivisella viestinnällä on organisaation työntekijöihin, sillä negatiivinen viestintä voi saada työntekijät kyseenalaistamaan heidän näkemyksensä organisaatiosta. Tässä tutkimuksessa pyritään myös ymmärtämään, millaisia keinoja työntekijät käyttävät käsitelläkseen kohtaa- maansa negatiivista viestintää ja miten negatiiviseen viestintään reagoidaan organisaation toi- mesta. Tämä tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla valitun kohdeorganisaation seitsemältä työntekijältä.
Tulokset osoittavat, että negatiivisella viestinnällä ei ole työntekijöiden kokemuksen mukaan vahvoja tiedostettuja vaikutuksia, sillä negatiivista viestintää ei koettu tarpeeksi merkittäväksi. Haastatteluista ilmeni, että negatiivisuuden kohtaamista helpottaa työyhteisön tuki ja mahdollisuus käsitellä sitä yhdessä muiden samaan viiteryhmään kuuluvien henkilöiden kanssa. Tulokset viittaavat, että kohdeorganisaation työntekijät kokevat sisäisen viestinnän toisinaan puutteelliseksi ja yksisuuntaiseksi.
Tuloksista voidaan päätellä, että työntekijät pyrkivät suojelemaan käsitystään organisaationsa identiteetistä, jotta voivat suojella omaa identiteettiään. Tulokset osoittavat, että parhaimmillaan negatiivista viestintää käsitellään yhdessä ja se lisää työntekijöiden tunnetta yhteisöllisyydestä. Mikäli työntekijän organisaatioidentiteetti on matala, hän todennäköisemmin irrottautuu tai etäännyttää itsensä organisaatiosta henkisesti ja/tai fyysisesti. Tämän tutkimuksen tuloksien pohjalta dominoiva tapa reagoida on kuitenkin kognitiivisesti selittää negatiivista viestintää lievemmäksi tai aiheettomaksi. Aivan kuten organisaation ulkoisessakin viestinnässä, myös sen sisäisessä viestinnässä tulisi huomioida vuorovaikutuksen kaksisuuntaisuus ja läpinäkyvyys.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Työnantajakuvan merkitys työntekijöiden kokemalle houkuttelevuudelle ja organisaatioon identifioitumiselle : case X Henkilöstöpalvelut Oy
Jalasaho, Laura (2020)Tutkimuksessa tarkasteltiin työnantajakuvan instrumentaalisten ja symbolisten tekijöiden yhteyttä koettuun työnantajan houkuttelevuuteen ja organisaatioon identifioitumiseen nykyisten työntekijöiden keskuudessa. Lisäksi ... -
Sosiaalisen tuen ja organisaatioon sitoutumisen yhteys
Liimatainen, Hanna (2013) -
"Tulee semmonen olo et voi oppii samalla" : fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia fysioterapeuttien ammatillisesta viestinnästä sosiaalisessa mediassa
Nevalainen, Markus; Haavisto, Juha (2024)The field of communication has changed, and social media is being used more and more as a professional tool, instead of just another way to pass time. Professionals utilize social media in their expert work and people ... -
Kokemuksellisuus työelämässä organisaatioestetiikan viitekehyksessä : työntekijöiden subjektiiviset konstruktiot tehokkuudesta
Niemi-Kaija, Kristiina (University of Jyväskylä, 2014) -
Wisuaalisuus Wiestii Werkossa : mielikuvia Tapiola-ryhmän varkkosivujen visuaalisesta viestinnästä
Hanikka, Taina; Koljonen, Sanna (2006)