dc.contributor.advisor | Tammela, Annika | |
dc.contributor.author | Heikkilä, Veera | |
dc.date.accessioned | 2023-06-13T08:25:40Z | |
dc.date.available | 2023-06-13T08:25:40Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87685 | |
dc.description.abstract | Tutkimukseni on kirjallisuuskatsaus musiikinopettajan melualtistuksesta. Aihe on tärkeä, sillä se
koskettaa jokaista musiikinopettajaa. Musiikintunneilla melua syntyy helposti oppilaista ja
opetusvälineistä työskentelytapojen vaihdellessa tunnista toiseen. Tutkimuksessani tarkastellaan
aiemmin musiikintunneilla suoritettuja melumittauksia ja vertaillaan niitä suhteessa laissa asetettuihin
toiminta- ja raja-arvoihin. Tutkimuskysymykseni ovat ”Tulisiko musiikinopettajien melualtistusta tutkia
lisää?”, ”millaisia melutasoja musiikinluokissa on mitattu?”, ”vaikuttaako melu musiikinopettajan
terveyteen ja hyvinvointiin?” ja ”miten melualtistusta voidaan säädellä musiikinluokassa?”.
Äänenvoimakkuutta voidaan mitata desibeleissä ja Työsuojelu (2022) on asettanut tietyt raamit sille,
mitkä äänitasot vaurioittavat kuuloa minkäkin altistusajan kuluttua. EU-direktiivin 2003/10/EC mukaan
alempi toiminta-arvo on 80 desibeliä ja ylempi toiminta-arvo 85 desibeliä, jonka ollessa kahdeksan tunnin
työpäivän keskiäänitaso, meluun puututaan. Raja-arvon 87 desibeliä ei saisi ylittyä. Tutkimukset
kuitenkin osoittavat musiikintunneilla esiintyvän yleisimmin 80–85 desibelin keskiäänitasoja, mutta raja-arvo ylittyi myös monta kertaa.
Melu käsitteenä on subjektiivinen kokemus kovasta äänestä. Toiset ihmiset ovat herkempiä melulle, ja
tätä kutsutaan meluherkkyydeksi. Kuulon vaurioitumiseen vaikuttavat yhtä lailla yksilölliset tekijät,
mutta lain asettamat raja-arvot pyrkivät takaamaan jokaiselle turvallisen työympäristön. Työperäisistä
kuulovaurioista kärsi vähän yli puolet Pitkäsen (2012) kyselytutkimukseen vastanneista
musiikinopettajista. Kuulovaurioiksi luokiteltiin kuulonalenema, tinnitus ja ääniyliherkkyys. Sen lisäksi
yleisimpiä melusta syntyneitä haittavaikutuksia oli väsymys, ärtyneisyys ja huolestuneisuus omasta
terveydestä.
Aiheeseen liittyvät tutkimukset antavat vain kapean katsauksen todellisuudesta. Ainoa vertaisarvioitu
tutkimus on toteutettu 20 vuotta sitten. Sen lisäksi Suomessa on toteutettu kaksi maisterintutkielmaa,
joiden puitteissa musiikintunneilla suoritettiin melumittauksia. Jatkotutkimukselle ja uusille mittauksille
on tarvetta edellä mainittujen tutkimusten tuloksia katsellessa. | fi |
dc.format.extent | 44 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Musiikinopettajan melualtistus | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202306133753 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | työsuojelu | |
dc.subject.yso | musiikinopettajat | |
dc.subject.yso | melu | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |
dc.subject.yso | kuulo | |
dc.subject.yso | altistuminen | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |