Musiikinopettajan melualtistus
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tutkimukseni on kirjallisuuskatsaus musiikinopettajan melualtistuksesta. Aihe on tärkeä, sillä se
koskettaa jokaista musiikinopettajaa. Musiikintunneilla melua syntyy helposti oppilaista ja
opetusvälineistä työskentelytapojen vaihdellessa tunnista toiseen. Tutkimuksessani tarkastellaan
aiemmin musiikintunneilla suoritettuja melumittauksia ja vertaillaan niitä suhteessa laissa asetettuihin
toiminta- ja raja-arvoihin. Tutkimuskysymykseni ovat ”Tulisiko musiikinopettajien melualtistusta tutkia
lisää?”, ”millaisia melutasoja musiikinluokissa on mitattu?”, ”vaikuttaako melu musiikinopettajan
terveyteen ja hyvinvointiin?” ja ”miten melualtistusta voidaan säädellä musiikinluokassa?”.
Äänenvoimakkuutta voidaan mitata desibeleissä ja Työsuojelu (2022) on asettanut tietyt raamit sille,
mitkä äänitasot vaurioittavat kuuloa minkäkin altistusajan kuluttua. EU-direktiivin 2003/10/EC mukaan
alempi toiminta-arvo on 80 desibeliä ja ylempi toiminta-arvo 85 desibeliä, jonka ollessa kahdeksan tunnin
työpäivän keskiäänitaso, meluun puututaan. Raja-arvon 87 desibeliä ei saisi ylittyä. Tutkimukset
kuitenkin osoittavat musiikintunneilla esiintyvän yleisimmin 80–85 desibelin keskiäänitasoja, mutta raja-arvo ylittyi myös monta kertaa.
Melu käsitteenä on subjektiivinen kokemus kovasta äänestä. Toiset ihmiset ovat herkempiä melulle, ja
tätä kutsutaan meluherkkyydeksi. Kuulon vaurioitumiseen vaikuttavat yhtä lailla yksilölliset tekijät,
mutta lain asettamat raja-arvot pyrkivät takaamaan jokaiselle turvallisen työympäristön. Työperäisistä
kuulovaurioista kärsi vähän yli puolet Pitkäsen (2012) kyselytutkimukseen vastanneista
musiikinopettajista. Kuulovaurioiksi luokiteltiin kuulonalenema, tinnitus ja ääniyliherkkyys. Sen lisäksi
yleisimpiä melusta syntyneitä haittavaikutuksia oli väsymys, ärtyneisyys ja huolestuneisuus omasta
terveydestä.
Aiheeseen liittyvät tutkimukset antavat vain kapean katsauksen todellisuudesta. Ainoa vertaisarvioitu
tutkimus on toteutettu 20 vuotta sitten. Sen lisäksi Suomessa on toteutettu kaksi maisterintutkielmaa,
joiden puitteissa musiikintunneilla suoritettiin melumittauksia. Jatkotutkimukselle ja uusille mittauksille
on tarvetta edellä mainittujen tutkimusten tuloksia katsellessa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikinopettaja keskellä äänten valtatietä! : tapaustutkimus: musiikinopettajan kokema melu ja melualtistuminen
Ruippo, Selma (2022)Musiikinopettajan ammattikuvaan kuuluu kasvatus- ja opetustyötä, jonka meluympäristö voi vaihdella tunneittain. Oppitunnit pitävät sisällään opetussuunnitelman mukaisesti moninaisia keinoja toteuttaa musiikillista toimintaa ... -
"Siitä kohtaamisestahan tässä on kyse" : NSS -vaihto-opiskelun vaikutukset musiikinopettajan työelämään
Matilainen, Anni (2014) -
Musiikinopettajan kasvu ammatti-identiteetissään johtajuuden ilmiöihin peilaten
Nuutinen, Ella (2021)Tarkastelen kandidaatintutkielmassani musiikinopettajan ammatti-identiteettiä johtajuuden näkökulmista. Sekä musiikinopettajuus että johtajuus rakentuvat vahvasti henkilökohtaisen identiteetin kautta, ... -
Herkkä musiikinopettaja : erityisherkkyys musiikinopettajan vahvuutena
Nykänen, Pinja (2022)Kandidaatintutkielmani käsittelee kirjallisuuskatsauksen keinoin herkkyyttä vahvuutena musiikinopettajan työssä, ja erityisesti kiinnostuksen kohteena ovat 7—9 vuosiluokkien musiikin aineenopettajat. Tarkastelen herkkyyttä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.