Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKemppainen, Tiina
dc.contributor.authorClark, Liisa
dc.date.accessioned2023-06-13T04:57:05Z
dc.date.available2023-06-13T04:57:05Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87655
dc.description.abstractMaailman muuttuessa yhä enemmän yhdistyneeksi ja monimuotoiseksi kysymys siitä, miten kauneusmainonta vaikuttaa ihmisten minäkuviin on noussut esiin. Tämän tutkimuksen tavoite on lisätä ymmärrystä siitä, miten suomalaiset kuluttajat kokevat inklusiivisuuden kauneusmainonnassa ja mitkä inklusiivisuuden osa-alueet ovat kuluttajille tärkeitä kauneusmainonnassa. Tutkimukseen osallistujat rekrytoitiin lumipallo-otantamenetelmällä, alkaen postauksesta sosiaalisessa mediassa. Keväällä 2023 toteutettiin puolistrukturoituja haastatteluja 10 osallistujan kanssa, joiden ikä vaihteli 22-72 välillä ja jotka sijaitsivat eri puolella Suomea. Haastattelut analysoitiin teema-analyysin menetelmällä. Analyysi korosti haitallisten kauneusihanteiden, tokenististen mainostamispyrkimysten, vanhanaikaisten mainoskampanjoiden ja parantuneen etnisen inklusiivisuuden rooli kuluttajien käsityksissä kauneusmainonnan inklusiivisuudesta. Lisäksi monimuotoisuuden näyttäminen, samaistuttavuus, aitous ja identiteetin vahvistaminen nousivat tärkeiksi osa-alueiksi kuluttajille. Suomen väestön monimuotoistuessa yksilöiden ainutlaatuiset erot tulisi ottaa huomioon kauneusmainonnassa. Tämä tutkimus tarjoaa uusia näkemyksiä kuluttajien käsityksistä inklusiivisuudesta kauneusmainonnassa.fi
dc.description.abstractAs the world is becoming more interconnected and diverse, the question of how beauty advertising is affecting people’s self-perceptions has been raised. The aim of this thesis is to increase understanding about how Finnish consum-ers perceive inclusivity in cosmetics advertising and what aspects of inclusivity they find important in beauty advertising. Participants for this study were recruited through snowball sampling, starting with a post on social media. In the Spring of 2023 semi-structured interviews were conducted with 10 participants, aged between 22-72 years and located in different parts of Finland. The interviews were analysed using the thematic analysis method. The analysis highlights the impact of harmful beauty ideals, tokenistic advertising efforts, outdated advertising campaigns, and enhanced racial inclusivity on consumer perceptions of inclusivity in beauty advertising. Furthermore, the representation of diversity, relatability, authenticity, and identity affirmation emerged as important aspects of inclusivity for the consumers. As the population in Finland is becoming more diverse, the unique differences of individuals should be taken into account in beauty advertising. This research offers new insights into consumer perceptions of inclusivity in beauty advertising.en
dc.format.extent68
dc.language.isoen
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherinclusivity
dc.titleReimagining beauty advertising : a qualitative study on consumer perceptions of inclusivity
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306133723
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysokauneus
dc.subject.ysokauneudenhoito
dc.subject.ysomainonta
dc.subject.ysobeauty
dc.subject.ysobeauty care
dc.subject.ysoadvertising
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright