Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorNissi, Riikka
dc.contributor.authorWehrt, Camilla von
dc.date.accessioned2023-06-09T08:18:43Z
dc.date.available2023-06-09T08:18:43Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87602
dc.description.abstractNykytyöelämän toimintatavat sekä työympäristöt ovat jo jonkin aikaa olleet muutoksessa, ja muutosten myötä uusia, vuorovaikutteisempia työskentelytapoja tarvitaan enemmän kuin aiemmin. Muun muassa näiden muutoskulkujen myötä nykypäivän työelämään on auennut mahdollisuus taiteilijoille työelämän asiantuntijoina, taiteilija-kehittäjinä. Tässä maisterintutkielmassa tarkastellaan tämän uuden asiantuntijaprofession, taiteilija-kehittäjien myynnillisten esittelypuheiden suostuttelevuuden rakentumista. Tutkimus pohjautuu seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1) Millaisin keinoin taiteilija-kehittäjät rakentavat suostuttelevuutta myynnillisissä esittelypuheissa? 2) Mitä retorisia keinoja taiteilija-kehittäjät käyttävät myynnillisissä esittelypuheissaan? Tutkielman aineisto koostuu neljästä myynnillisestä esittelypuheesta. Tavoitteena on selvittää, millaisia retorisia keinoja taiteilija-kehittäjät käyttävät puheissaan, ja miten suostuttelevuus rakentuu näiden retoristen keinojen pohjalta. Tutkimuksen taustalla vaikuttaa retoriikantutkimus, erityisesti uusi retoriikka, ja tutkimusmenetelmänäni hyödynnän retorista diskurssianalyysia. Lisäksi aineistoa tarkastellaan multimodaalisesta näkökulmasta niiltä osin, kun se on perusteltua. Tutkimuksessa selvisi, että keskeisimmät retoriset keinot taiteilija-kehittäjien myynnillisissä esittelypuheissa olivat puhujakategoriat, todistajapuheenvuorot, yhteisöllisen arvopohjan rakentaminen sekä kerronnallisella rakenteella ja visuaalisilla elementeillä vakuuttaminen. Yhteenvetona voidaan siis todeta, että taiteilija-kehittäjät käyttävät puheissaan sekä kielellisiä että multimodaalisia retorisia keinoja, ja pyrkivät niiden avulla esittelemään ja myymään palvelujaan selvästi työelämän näkökulma edellä vetoamalla asiantuntijuuteensa sekä konkretisoimalla palvelunsa hyödyllisyyttä todistajien ja esimerkkien avulla.fi
dc.format.extent56
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherretorinen diskurssianalyysi
dc.subject.othertaiteilija-kehittäjä
dc.subject.othermyyntivuorovaikutus
dc.subject.otherretoriset keinot
dc.subject.otherpalvelumyynti
dc.titleSuostuttelevuuden rakentuminen taiteilija-kehittäjien myynnillisissä esittelypuheissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306093671
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysosuostuttelu
dc.subject.ysoretoriikka
dc.subject.ysodiskurssi
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysoasiantuntijuus
dc.subject.ysokielenkäyttö
dc.subject.ysokielellinen vuorovaikutus
dc.subject.ysomyyntityö
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright