Suostuttelevuuden rakentuminen taiteilija-kehittäjien myynnillisissä esittelypuheissa
Nykytyöelämän toimintatavat sekä työympäristöt ovat jo jonkin aikaa olleet muutoksessa, ja muutosten myötä uusia, vuorovaikutteisempia työskentelytapoja tarvitaan enemmän kuin aiemmin. Muun muassa näiden muutoskulkujen myötä nykypäivän työelämään on auennut mahdollisuus taiteilijoille työelämän asiantuntijoina, taiteilija-kehittäjinä. Tässä maisterintutkielmassa tarkastellaan tämän uuden asiantuntijaprofession, taiteilija-kehittäjien myynnillisten esittelypuheiden suostuttelevuuden rakentumista. Tutkimus pohjautuu seuraaviin tutkimuskysymyksiin:
1) Millaisin keinoin taiteilija-kehittäjät rakentavat suostuttelevuutta myynnillisissä esittelypuheissa?
2) Mitä retorisia keinoja taiteilija-kehittäjät käyttävät myynnillisissä esittelypuheissaan?
Tutkielman aineisto koostuu neljästä myynnillisestä esittelypuheesta. Tavoitteena on selvittää, millaisia retorisia keinoja taiteilija-kehittäjät käyttävät puheissaan, ja miten suostuttelevuus rakentuu näiden retoristen keinojen pohjalta. Tutkimuksen taustalla vaikuttaa retoriikantutkimus, erityisesti uusi retoriikka, ja tutkimusmenetelmänäni hyödynnän retorista diskurssianalyysia. Lisäksi aineistoa tarkastellaan multimodaalisesta näkökulmasta niiltä osin, kun se on perusteltua.
Tutkimuksessa selvisi, että keskeisimmät retoriset keinot taiteilija-kehittäjien myynnillisissä esittelypuheissa olivat puhujakategoriat, todistajapuheenvuorot, yhteisöllisen arvopohjan rakentaminen sekä kerronnallisella rakenteella ja visuaalisilla elementeillä vakuuttaminen. Yhteenvetona voidaan siis todeta, että taiteilija-kehittäjät käyttävät puheissaan sekä kielellisiä että multimodaalisia retorisia keinoja, ja pyrkivät niiden avulla esittelemään ja myymään palvelujaan selvästi työelämän näkökulma edellä vetoamalla asiantuntijuuteensa sekä konkretisoimalla palvelunsa hyödyllisyyttä todistajien ja esimerkkien avulla.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
”Luovuus osaksi businesta” : tuotteistamisen keinot ja diskurssit taiteilija-kehittäjien verkkosivujen palvelukuvauksissa
Niitti, Terhi (2023)Tämä tutkimus tarkastelee taitelija-kehittäjien verkkosivulla esiintyviä palvelukuvauksia kahdesta näkökulmasta. Ensinnäkin tavoitteena on selvittää, millaisin kielellisin keinoin yrityksille suunnatut palvelut tuotteistetaan ... -
Kieli, diskurssi & yhteisö
Sajavaara, Kari; Piirainen-Marsh, Arja (Jyväskylän yliopisto, soveltavan kielentutkimuksen keskus, 2008) -
Presidenttiehdokkaiden retoriset vaikuttamisen keinot TikTokissa : Suomen presidentinvaalit 2024
Tammivaara, Tessa; Ekholm , Ella (2024)Tämä tutkielma on retorinen sisällönanalyysi Suomen 2024 presidenttiehdokkaiden vaikuttamisen keinoista TikTokissa. Poliittisessa viestinnässä ja vaalikampanjoinnissa on aina pyritty hyödyntämään ajankohtaisia viestintämuotoja, ... -
Policing language in the world of new work : the commodification of workplace communication in organizational consulting
Nissi, Riikka; Hirsto, Heidi (Walter de Gruyter GmbH, 2023)This paper examines how the shift to knowledge and innovation economy has created new sites for the commodification of language and communication in the context of organizational consulting. The data come from a consultant-led ... -
Tutkimuksen kohteena vuorovaikutuksen käytänteet ja keinot
Honko, Mari (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys ry, 2021)