Show simple item record

dc.contributor.advisorPitkänen, Hannele
dc.contributor.authorIhalainen, Laura
dc.contributor.authorVaikkinen, Sanna
dc.date.accessioned2023-06-09T05:16:40Z
dc.date.available2023-06-09T05:16:40Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87585
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkastellaan sitä, miten sosiaalisesti oikeudenmukainen ohjaus toimii hallintana ohjauksen poliittisessa diskurssissa. Tutkielmassa sosiaalinen oikeudenmukaisuus hahmotetaan koulutuspoliittisena tavoitteena, jota toteutetaan kohdentamalla ohjausta tuen tarpeessa oleville yksilöille. Työn teoreettisena viitekehyksenä hyödynnetään poststrukturalistista hallinnan analyysia sekä tähän viitekehykseen perustuvaa aiempaa tutkimusta haavoittuvuuden eetoksesta nuoriin kohdistuvissa tukijärjestelmissä. Tästä kehyksestä katsottuna ohjausta tarkastellaan subjektivoivan hallinnan teknologiana. Tutkimuksen aineisto koostuu Opinto-ohjauksen kehittämisohjelmaan kuuluvista koulutuspoliittisista dokumenteista. Tutkimuskohteena on se, millaisiin hallinnan tekniikoihin ohjauksen koulutuspoliittisessa diskurssissa tukeudutaan sekä millaista subjektiviteettia näissä tuotetaan ohjauksen kohteena oleville nuorille. Aineistoa analysoidaan diskursiivista lukutapaa hyödyntäen. Tutkimuksen tulokseksi muodostuu, miten ohjaus toimii hallintana ohjauksen kohdentamisen teknologian kautta. Poliittisessa diskurssissa kohdennetun ohjauksen kohteena oleville nuorille rakentuu jännitteinen subjektiviteetti: Yhtäältä nuoret nähdään koulutuksellisina toisina ja siten tukea tarvitsevina. Toisaalta heidät asemoidaan samanaikaisesti itsestään vastuullisiksi sekä yhteiskunnallisen eriarvoisuuden ratkaisijoiksi. Työ tekee näkyväksi sitä, miten ohjauksen kohdentaminen toimii hallinnan keinona sosiaalisen oikeudenmukaisuuden tavoitteen nimissä sekä herättelee pohtimaan sen nuorille rakentamia toiminnan mahdollisuuksia ja rajoja.fi
dc.format.extent80
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othersubjektiviteetti
dc.titleSosiaalista oikeudenmukaisuutta ohjausta kohdentamalla? : ohjaus hallintana haavoittuvuuden eetoksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306093654
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineOhjausalan maisteriohjelmafi
dc.contributor.oppiaineMaster’s Degree Programme in Guidance and Counsellingen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi1031
dc.subject.ysososiaalinen oikeudenmukaisuus
dc.subject.ysoohjaus (neuvonta ja opastus)
dc.subject.ysohallinta
dc.subject.ysokoulutuspolitiikka
dc.subject.ysodiskurssi
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright