dc.contributor.advisor | Fuchs, Bertold | |
dc.contributor.author | Vainio, Anna | |
dc.date.accessioned | 2023-06-07T05:07:22Z | |
dc.date.available | 2023-06-07T05:07:22Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87488 | |
dc.description.abstract | Globalisaation myötä tarve suullisen kielitaidon osaamiselle on kasvanut ja usein myös työelämässä odotetaan kompetenssia kommunikoida vierailla kielillä ja vieraissa kulttuuriympäristöissä. Opetushallitus vastasi tarpeeseen lanseeraamalla vuonna 2009 suullisen kielitaidon kurssin lukion kielenopetukseen. Kielenoppijat itse pitävät kielenopetusta motivoivimpana yleensä silloin, kun he kokevat, että kieltä opetellaan autenttisia kommunikaatiotilanteita varten. Tutkimus on kuitenkin osoittanut, että suomalaisten koulujen vieraan kielen opetus ei yleensä kohtaa tämän motivaatiotekijän kanssa.
Tämä työn tavoite on vastata suullisen kielitaidon opettamisen ja oppimisen tarpeisiin oppimateriaalipaketin muodossa. Oppimateriaali on tarkoitettu saksan suullisen kielitaidon kurssille ja sen keskiössä on oppijoiden kommunikatiivisen kompetenssin kehittyminen. Tämä sisältää ne tiedot, joita oppijalla on kielestä ja kielenkäytöstä, mutta myös taidot käyttää tietoja oikein erilaisissa kommunikaatiotilanteissa. Tietoja ja taitoja opetellaan sosiokonstruktivistisen oppimisteorian ja sen käytännön sovellutuksen, eli yhteistoiminnallisen oppimisen avulla. Sosiokonstruktivismin mukaan opittava asia linkitetään oppijan olemissa oleviin tietorakenteisiin ja sitä käsitellään yhdessä muiden kanssa. Yhteistoiminnallisuus on ryhmätyön erityinen muoto ja sen periaatteiden mukaan ryhmä lisää oppimismotivaatiota, koska ryhmän kaikkia jäseniä tarvitaan yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Aikaisempi tutkimus on osoittanut, että vieraiden kielten suulliset tehtävät keskittyvät usein kielenkäytön sujuvuuteen, mutta harjoittelu tapahtuu ilman kontekstia ja kielen yllätyksellisyyttä tai muita suullisen kielenkäytön osa-alueita, kuten kommunikaatiostrategioita, ei huomioida juuri ollenkaan. Yleisesti oppijat toivoivat tehtäviksi pieniä esitelmiä, arkisia kommunikaatiotilanteita, turismiin liittyviä keskusteluja ja muuta suullista kommentointia ja keskusteluihin osallistumista ja, että myös opettaja ottaisi niihin osaa. Oppimateriaalissa painottuvatkin tämänkaltaiset autenttistyyppiset ja avoimet tehtävät.
Materiaalipaketti pohjautuu lukion opetussuunnitelman perusteisiin vuodelta 2015. Oppimateriaali on kuitenkin tarkasteltu tämän työn julkaisuajankohtana voimassa olevan opetussuunnitelman perusteiden 2019 valossa, ja todettu sen olevan yhteneväinen myös sen kanssa. | fi |
dc.format.extent | 128 | |
dc.language.iso | de | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | suullisen kielitaidon kurssi | |
dc.subject.other | kommunikatiivinen kompetenssi | |
dc.title | Lehren der mündlichen Kommunikation durch das kooperative Lernen : Lehrmaterial für einen mündlichen Deutschkurs in der finnischen gymnasialen Oberstufe | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202306073558 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Saksan kieli ja kulttuuri | fi |
dc.contributor.oppiaine | German Language and Culture | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 308 | |
dc.subject.yso | yhteistoiminnallinen oppiminen | |
dc.subject.yso | suullinen kielitaito | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |