Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSzabó, Tamás
dc.contributor.advisorHähkiöniemi, Markus
dc.contributor.authorNygård, Amanda
dc.date.accessioned2023-06-07T04:58:10Z
dc.date.available2023-06-07T04:58:10Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87485
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ulkomaalaistaustaisten luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksia opettajan monikulttuurisesta osaamisesta sekä sen merkityksestä ulkomaalaistaustaisia lapsia kohdatessa. Lisäksi haluttiin tarkastella sitä, miten opettajankoulutuksessa voitaisiin parhaimmillaan huomioida monikulttuurisuutta sekä tukea opiskelijoiden monikulttuurisen osaamisen kehittymistä. Tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduin yksilöhaastatteluin, joihin osallistui neljä ulkomaalaistaustaista luokanopettajaopiskelijaa. Aineistoa analysoitiin aineistolähtöisen ja osin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Tulosten mukaan ulkomaalaistaustaisilla luokanopettajaopiskelijoilla on laaja ja varsin teoreettinen käsitys opettajan monikulttuurisesta osaamisesta. Monikulttuuriseen osaamiseen ajateltiin kuuluvan paljon samoja asioita kuin mitä teorioissa on esitetty, mutta tutkittavat nostivat esiin myös täysin uusia näkökulmia. Monikulttuurisen osaamisen merkitystä korostettiin muun muassa lapsen kotoutumisen, kulttuuri-identiteetin sekä osallisuuden tukemisen kautta. Tulokset vahvistavat tutkittavien erityisen monikulttuurisen ymmärryksen ja ammatillisuuden. Opettajankoulutukseen voisi tutkittavien mielestä kuulua konkreettisiakin kursseja monikulttuurisuuteen liittyen, mutta erityisen tärkeänä he kokivat monikulttuurisuuskasvatuksen, kuten suvaitsevaisuusopintojen, sisällyttämisen koulutukseen kaikille pakollisina. Tutkimuksessa ilmeni myös, että opettaja- ja opiskelijakunnan kulttuurinen moninaisuus on tavoiteltavaa.fi
dc.format.extent116
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othermonikulttuurinen osaaminen
dc.subject.otherulkomaalaistaustainen
dc.titleUlkomaalaistaustaisten luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksia monikulttuurisesta osaamisesta ja opettajankoulutuksesta
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306073555
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysomonikulttuurisuus
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysomaahanmuuttajatausta
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright