Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorLauri, Hilda
dc.date.accessioned2023-06-07T04:43:01Z
dc.date.available2023-06-07T04:43:01Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87483
dc.description.abstractTämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tarkastella kirjallisuuskatsauksen ominaispiirteiden mukaisesti erilaisia tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä niiden ilmenemistä peruskoulun liikunnanopettajan työssä. Pyrkimyksenä on selvittää, miksi opettajalla kannattaa olla hyvät tunne- ja vuorovaikutustaidot sekä miten ja miksi näitä taitoja opetetaan peruskoulun liikunnassa. Tavoitteena on avata liikunnanopettajille konkreettisia keinoja tunne- ja vuorovaikutustaitojen käyttämiseen ja opettamiseen. Sosioemotionaalisen oppimisen viitekehys (engl. social and emotional learning) luo raamit tunne- ja vuorovaikutustaidoille. Kyseinen viitekehys on saanut viime vuosina merkittävää huomiota kouluympäristöön liittyvässä kirjallisuudessa. Sen mukaan tunne- ja vuorovaikutusosaaminen (engl. social and emotional competence) eli tunne- ja vuorovaikutustaidot jaetaan itsetietoisuuteen, itsensä johtamiseen, sosiaaliseen tietoisuuteen, ihmissuhdetaitoihin sekä vastuulliseen päätöksentekoon. Tutkielma osoitti, että tunne- ja vuorovaikutustaidot ovat tärkeä osa peruskoulun liikunnanopettajan työtä. Tunne- ja vuorovaikutustaidot ilmenevät liikunnanopettajan työssä omana osaamisena ja roolimallina toimimisena, omien taitojen kehittämisenä sekä taitojen tietoisena opettamisena. Peruskoulun liikunnanopettajalla on paljon tilaisuuksia ja keinoja käyttää tunne- ja vuorovaikutustaitoja opetuksessaan sekä opettaa näitä taitoja oppilailleen. Liikunnanopettaja voi opettaa tunne- ja vuorovaikutustaitoja erilaisten keskustelujen, opetusmenetelmien sekä opetusmallien avulla. Yksi merkittävimmistä huomioista tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisessa on opettajan oma tunne- ja vuorovaikutusosaaminen. Jotta liikunnanopettaja voi tuloksellisesti käyttää ja opettaa tunne- ja vuorovaikutustaitoja opetuksessaan, kannattaa hänen jatkuvasti tarkastella omia taitojaan kriittisesti sekä sen myötä kehittää niitä.fi
dc.format.extent29
dc.language.isofi
dc.subject.othervuorovaikutustaidot
dc.subject.othertunne- ja vuorovaikutusosaaminen
dc.subject.otherliikunnanopetus
dc.titleTunne- ja vuorovaikutustaidot peruskoulun liikunnanopettajan työssä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306073553
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.subject.ysotunnetaidot
dc.subject.ysososiaaliset taidot
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysokoululiikunta


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot