dc.contributor.author | Lauri, Hilda | |
dc.date.accessioned | 2023-06-07T04:43:01Z | |
dc.date.available | 2023-06-07T04:43:01Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87483 | |
dc.description.abstract | Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tarkastella kirjallisuuskatsauksen ominaispiirteiden mukaisesti erilaisia tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä niiden ilmenemistä peruskoulun liikunnanopettajan työssä. Pyrkimyksenä on selvittää, miksi opettajalla kannattaa olla hyvät tunne- ja vuorovaikutustaidot sekä miten ja miksi näitä taitoja opetetaan peruskoulun liikunnassa. Tavoitteena on avata liikunnanopettajille konkreettisia keinoja tunne- ja vuorovaikutustaitojen käyttämiseen ja opettamiseen.
Sosioemotionaalisen oppimisen viitekehys (engl. social and emotional learning) luo raamit tunne- ja vuorovaikutustaidoille. Kyseinen viitekehys on saanut viime vuosina merkittävää huomiota kouluympäristöön liittyvässä kirjallisuudessa. Sen mukaan tunne- ja vuorovaikutusosaaminen (engl. social and emotional competence) eli tunne- ja vuorovaikutustaidot jaetaan itsetietoisuuteen, itsensä johtamiseen, sosiaaliseen tietoisuuteen, ihmissuhdetaitoihin sekä vastuulliseen päätöksentekoon.
Tutkielma osoitti, että tunne- ja vuorovaikutustaidot ovat tärkeä osa peruskoulun liikunnanopettajan työtä. Tunne- ja vuorovaikutustaidot ilmenevät liikunnanopettajan työssä omana osaamisena ja roolimallina toimimisena, omien taitojen kehittämisenä sekä taitojen tietoisena opettamisena. Peruskoulun liikunnanopettajalla on paljon tilaisuuksia ja keinoja käyttää tunne- ja vuorovaikutustaitoja opetuksessaan sekä opettaa näitä taitoja oppilailleen. Liikunnanopettaja voi opettaa tunne- ja vuorovaikutustaitoja erilaisten keskustelujen, opetusmenetelmien sekä opetusmallien avulla. Yksi merkittävimmistä huomioista tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisessa on opettajan oma tunne- ja vuorovaikutusosaaminen. Jotta liikunnanopettaja voi tuloksellisesti käyttää ja opettaa tunne- ja vuorovaikutustaitoja opetuksessaan, kannattaa hänen jatkuvasti tarkastella omia taitojaan kriittisesti sekä sen myötä kehittää niitä. | fi |
dc.format.extent | 29 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | vuorovaikutustaidot | |
dc.subject.other | tunne- ja vuorovaikutusosaaminen | |
dc.subject.other | liikunnanopetus | |
dc.title | Tunne- ja vuorovaikutustaidot peruskoulun liikunnanopettajan työssä | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202306073553 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | peruskoulu | |
dc.subject.yso | tunnetaidot | |
dc.subject.yso | sosiaaliset taidot | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | koululiikunta | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |