dc.contributor.advisor | Fonsén, Elina | |
dc.contributor.author | Arasalo, Tommi Petteri | |
dc.date.accessioned | 2023-06-06T07:18:45Z | |
dc.date.available | 2023-06-06T07:18:45Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87462 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä seurakunnan johtajilla on saarnan merkityksestä johtajuudessa. Tutkimuksen aihetta lähestyttiin tutkimuskysymyksen kautta: millaisia käsityksiä helluntaiseurakuntien johtajilla on saarnan merkityksestä johtajuudessa?
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja tutkimuksen viitekehyksenä toimi fenomenografinen tutkimussuuntaus. Tutkimuksen aineistona käytettiin kahdeksan helluntaiseurakunnan johtajan litteroituja haastatteluja.
Tutkimuksen mukaan saarnalla nähtiin olevan merkitystä johtajuudessa. Analyysin tuloksena muodostui horisontaalinen kuvauskategoriajärjestelmä, joka jakautui kolmeen pääkategoriaan saarnasta johtamisen välineenä: 1) saarna toimii seurakunnan johtajan työvälineenä ja siksi seurakunnan johtajan tulisi kehittää saarnataitoja, kiinnittää huomiota saarnan sisällön eettisyyteen ja huomioida olevansa symboli saarnansa sanomasta; 2) saarna muuttaa seurakuntayhteisöä ja siksi saarnan avulla voidaan viedä seurakunnan strategiaa käytäntöön ja edistää haluttua muutosta ja saarnaa voidaan myös hyödyntää pedagogisessa johtamisessa; 3) saarna vaikuttaa seurakuntalaisen elämäntapaan ja siksi saarna vaikuttaa kristillisiin arvoihin, muuttaa seurakuntakulttuuria ja synnyttää jaettua johtajuutta. | fi |
dc.format.extent | 75 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Seurakunnan johtajien käsitys saarnan merkityksestä johtajuudessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202306063532 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Aikuiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Adult Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | johtaminen | |
dc.subject.yso | johtajuus | |
dc.subject.yso | saarnat | |
dc.subject.yso | seurakunnat | |
dc.subject.yso | johtajat | |
dc.subject.yso | helluntailiike | |
dc.subject.yso | tutkimus | |
dc.subject.yso | organisaatiot | |
dc.subject.yso | arvot (käsitykset) | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |