Ammatillisten oppilaitosten johtajien kokemuksia organisaatioetiikasta ja eettisestä päätöksenteosta
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia ylimmän johdon ja keskijohdon kokemuksia organisaatioetiikasta. Lisäksi selvitettiin, miten johtajat kuvailivat eettistä päätöksentekoa. Tutkielmalla pyritään lisäämään ymmärrystä organisaatioetiikasta, eettisestä johtamisesta ja eettisestä päätöksenteosta ammatillisissa oppilaitoksissa. Tutkimuksen organisaatioetiikkaa koskeva keskeinen teoreettinen määritelmä liittyi siihen, minkälainen toiminta niin yksilötasolla kuin ryhmätasolla on oikein tai väärin ja mikä on sallittua (Weiss 1998, Bishop 2013) sekä miten tulee toimia kussakin tilanteessa (Sinclair 1993). Eettistä johtamista lähestyttiin soveltaen Salmisen (2009) tekemää määritelmää eettisestä johtamisesta: ”Eettinen johtaminen on yhteisten arvojen, oikeudenmukaisuuden ja yhteisen hyvän edistämistä kohti laajempaa eettisyyttä ja tuloksellisuutta työyhteisöissä sekä organisaatioiden ja yksilöiden päätöksenteossa”. Lisäksi eettistä päätöksentekoa käsiteltiin Tenbrunselin ja Smith-Crowen (2008) eettisen päätöksenteon mallin avulla.
Tutkimuksen empiirinen aineisto koostui 12 ammatillisen oppilaitoksen johtajan haastattelusta ja aineisto kerättiin maalis - ja huhtikuussa 2020. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysimenetelmällä. Tutkimustuloksia peilattiin tehtyihin teoreettisiin määritelmiin, teoriataustaan ja olemassa oleviin tutkimustuloksiin. Teoreettisena päätelmänä todetaan, että arvot ja etiikka muodostivat pohjan organisaatioetiikalle. Johtajat kuvasivat eettistä päätöksentekoa erilaisten kehysten kautta, jotka olivat ensisijaisesti oikeus- ja lainmukainen kehys, sen jälkeen eettinen kehys. Käytännöllisenä päätelmänä todetaan, että eettisten asioiden ympärillä käytävää keskustelua on hyvä käydä säännöllisesti ja siinä johtajien rooli on tärkeä.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23393]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Suomalaisten johtajien itsearvioinnit eettisestä johtamistyylistään ja niiden yhteydet eettiseen organisaatiokulttuuriin
Kangas, Maiju; Lämsä, Anna-Maija; Huhtala, Mari; Feldt, Taru (Hallinnon Tutkimuksen Seura, 2011)Finnish managers’ self evaluations of their ethical leadership styles and connections to ethical organisational culture The present study analyses managers’ evaluations of their own ethical leadership styles, and the ... -
Päiväkodin johtajien kokemuksia työstään : hallintoa vai pedagogiikkaa?
Kivistö, Viivi (2011) -
Päiväkodin johtajien kokemuksia työnkuvastaan : työnkuvan erot kunnallisissa ja yksityisissä päiväkodeissa
Nuorva, Elli; Pakarinen, Annika (2022)Tämän tutkimuksen tehtävänä oli tarkastella päiväkodin johtajien työnkuvaa yksityisissä ja kunnallisissa varhaiskasvatusorganisaatioissa. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin johtajien kokemuksia omaan työhönsä liittyvistä ... -
Moraalinen identiteetti työssä : eri identiteettistatuksiin kuuluvien johtajien kokema eettinen kuormittuneisuus ja moraalinen lujuus
Muikku, Heli; Numminen , Mira (2018)Työelämässä moraalisella identiteetillä kuvataan yksilön tietoisuutta omista arvoistaan ja näihin arvoihin sitoutumista. Mitä kypsempi moraalinen identiteetti yksilöllä on, sitä todennäköisemmin hän myös käyttäytyy ... -
Miten autenttisuus ilmenee johtajien eettisessä päätöksenteossa?
Niemi, Marjut; Vänskä, Eveliina; Huhtala, Mari (Työelämän tutkimusyhdistys ry ; Tampereen yliopisto, Työelämän tutkimuskeskus, 2020)Autenttinen johtajuus on itsensä tuntemiseen pohjautuva positiivinen johtajuuden muoto, jossa yksilö pyrkii toimimaan siten, että hän on aito ja rehellinen itselleen. Autenttisessa päätöksenteossa taas korostuvat eettisyys ...