Ammatillisten oppilaitosten johtajien kokemuksia organisaatioetiikasta ja eettisestä päätöksenteosta
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia ylimmän johdon ja keskijohdon kokemuksia organisaatioetiikasta. Lisäksi selvitettiin, miten johtajat kuvailivat eettistä päätöksentekoa. Tutkielmalla pyritään lisäämään ymmärrystä organisaatioetiikasta, eettisestä johtamisesta ja eettisestä päätöksenteosta ammatillisissa oppilaitoksissa. Tutkimuksen organisaatioetiikkaa koskeva keskeinen teoreettinen määritelmä liittyi siihen, minkälainen toiminta niin yksilötasolla kuin ryhmätasolla on oikein tai väärin ja mikä on sallittua (Weiss 1998, Bishop 2013) sekä miten tulee toimia kussakin tilanteessa (Sinclair 1993). Eettistä johtamista lähestyttiin soveltaen Salmisen (2009) tekemää määritelmää eettisestä johtamisesta: ”Eettinen johtaminen on yhteisten arvojen, oikeudenmukaisuuden ja yhteisen hyvän edistämistä kohti laajempaa eettisyyttä ja tuloksellisuutta työyhteisöissä sekä organisaatioiden ja yksilöiden päätöksenteossa”. Lisäksi eettistä päätöksentekoa käsiteltiin Tenbrunselin ja Smith-Crowen (2008) eettisen päätöksenteon mallin avulla.
Tutkimuksen empiirinen aineisto koostui 12 ammatillisen oppilaitoksen johtajan haastattelusta ja aineisto kerättiin maalis - ja huhtikuussa 2020. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysimenetelmällä. Tutkimustuloksia peilattiin tehtyihin teoreettisiin määritelmiin, teoriataustaan ja olemassa oleviin tutkimustuloksiin. Teoreettisena päätelmänä todetaan, että arvot ja etiikka muodostivat pohjan organisaatioetiikalle. Johtajat kuvasivat eettistä päätöksentekoa erilaisten kehysten kautta, jotka olivat ensisijaisesti oikeus- ja lainmukainen kehys, sen jälkeen eettinen kehys. Käytännöllisenä päätelmänä todetaan, että eettisten asioiden ympärillä käytävää keskustelua on hyvä käydä säännöllisesti ja siinä johtajien rooli on tärkeä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29535]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Suomalaisten johtajien itsearvioinnit eettisestä johtamistyylistään ja niiden yhteydet eettiseen organisaatiokulttuuriin
Kangas, Maiju; Lämsä, Anna-Maija; Huhtala, Mari; Feldt, Taru (Hallinnon Tutkimuksen Seura, 2011)Finnish managers’ self evaluations of their ethical leadership styles and connections to ethical organisational culture The present study analyses managers’ evaluations of their own ethical leadership styles, and the ... -
Seurakunnan johtajien käsitys saarnan merkityksestä johtajuudessa
Arasalo, Tommi Petteri (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä seurakunnan johtajilla on saarnan merkityksestä johtajuudessa. Tutkimuksen aihetta lähestyttiin tutkimuskysymyksen kautta: millaisia käsityksiä helluntaiseurakuntien ... -
Päiväkodin johtajien kokemuksia työnkuvastaan : työnkuvan erot kunnallisissa ja yksityisissä päiväkodeissa
Nuorva, Elli; Pakarinen, Annika (2022)Tämän tutkimuksen tehtävänä oli tarkastella päiväkodin johtajien työnkuvaa yksityisissä ja kunnallisissa varhaiskasvatusorganisaatioissa. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin johtajien kokemuksia omaan työhönsä liittyvistä ... -
Päiväkodin johtajien kokemuksia työstään : hallintoa vai pedagogiikkaa?
Kivistö, Viivi (2011) -
Käsityksiä päiväkodin johtajien eettisestä johtajuudesta kunnallisissa varhaiskasvatusyksiköissä
Hytönen, Salome (2023)Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen työntekijöiden käsityksiä päiväkodin johtajien eettisestä johtajuudesta. Tutkimus selvitti eettistä johtajuutta varhaiskasvatuksen kontekstissa ja pyrki ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.