"Outsmart Bullet" : machinima-mediamuoto ilmiönä Source-pelimoottorin näkökulmasta
Machinima on mediamuoto, jossa on käytetty videon tuottamiseen pelimoottoria. Siinä yhdistyy amatöörianimaatiotaide, videopelit ja nuorisokulttuuri.
Machinimaa on tutkittu muutaman eri peli näkökulmasta, mutta nykyään suositun Source-pelimoottorin näkökulmasta on melko vähän tutkimustuloksia. Tämän tutkielman on tarkoitus kartoittaa ilmiötä tästä sokeasta kulmasta ja vastata kysymykseen millaisia machinimoja Source-pelimoottorilla usein tehdään.
Tutkielma pohjautuu näihin harvoihin aiempiin machinima-tutkimuksiin ja aineistoon, johon kuuluu ensimmäinen tiedetty machinima "Diary of a Camper", muutamia tunnetuimpia Source-pelimoottorilla tehtyä machinimaa ja Source-pelimoottorille suunnitellulla virallisella animaatio-ohjelmalla tehtyjä machinimoja.
Tutkimustuloksista voidaan nähdä se, että Source-pelimoottorin machinimat ovat usein slapstick-genren tapaan komediallisia ja väkivaltaisia, mutta myös humoristisen absurdeja. Vaikka Source-pelimoottori on jo miltei 20 vuotta vanha, Source-pelimoottoripohjaiset machinimat ovat edelleen hyvin suosittuja.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Managing the self : a critical analysis of bullet journaling content on YouTube
Nieto, Julia Martinez (2021)This study analysed the practice of bullet journaling through its portrayal in instructional YouTube videos. Applying a multimodal critical discourse analysis methodology, the study examined the main characteristics of ... -
Mobiili- ja videopeleissä esiintyvän mikrotransaktioansaintamallin eettisyys lasten ja nuorten näkökulmasta
Lepola, Tuomas (2021)Tutkimuksen tavoitteena on vastata kysymykseen, onko mobiili- ja videopeleissä suosiossa oleva mikrotransaktioihin perustuva ansaintamalli eettinen lasten ja nuorten näkökulmasta tarkasteltuna. Tutkimuksessa perehdytään ... -
Secondary school students' views of video games' effect on language learning
Autio, Petri (2018)Videopelien pelaaminen on yksi merkittävimmistä ajanviettotavoista ikään tai sukupuoleen katsomatta. Pelaamisen kasvu on ollut räjähdysmäistä ja sen yleisyys kasvaa jatkuvasti edelleen. Kokonaisvaltainen kielenoppiminen ... -
Musiikki pelaajan ohjaajana ja narratiivin tukijana videopeleissä
Puoskari, Sanni (2024)Pelitutkimus on vielä varhaisessa vaiheessa ja pelimusiikin tutkimus on vasta viimevuosina noussut omaksi tutkimusalakseen. Pelit ovat kuitenkin elokuvien rinnalle nouseva ilmiö mediassa, jota on tärkeä tutkia, jotta niitä ... -
"Voi juku me ollaan söpö" : Let's Play -video tekstilajina
Garnett, Paula (2019)Tutkimuksessa kuvataan YouTubessa julkaistua Let’s Play -tyyppistä pelivideota (LP-video, pelataan-video) tekstilajina. LP-videoita tekevät YouTube-kanavat voivat tavoittaa kymmeniä, jopa satoja tuhansia tilaajia, minkä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.