"Outsmart Bullet" : machinima-mediamuoto ilmiönä Source-pelimoottorin näkökulmasta
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Machinima on mediamuoto, jossa on käytetty videon tuottamiseen pelimoottoria. Siinä yhdistyy amatöörianimaatiotaide, videopelit ja nuorisokulttuuri.
Machinimaa on tutkittu muutaman eri peli näkökulmasta, mutta nykyään suositun Source-pelimoottorin näkökulmasta on melko vähän tutkimustuloksia. Tämän tutkielman on tarkoitus kartoittaa ilmiötä tästä sokeasta kulmasta ja vastata kysymykseen millaisia machinimoja Source-pelimoottorilla usein tehdään.
Tutkielma pohjautuu näihin harvoihin aiempiin machinima-tutkimuksiin ja aineistoon, johon kuuluu ensimmäinen tiedetty machinima "Diary of a Camper", muutamia tunnetuimpia Source-pelimoottorilla tehtyä machinimaa ja Source-pelimoottorille suunnitellulla virallisella animaatio-ohjelmalla tehtyjä machinimoja.
Tutkimustuloksista voidaan nähdä se, että Source-pelimoottorin machinimat ovat usein slapstick-genren tapaan komediallisia ja väkivaltaisia, mutta myös humoristisen absurdeja. Vaikka Source-pelimoottori on jo miltei 20 vuotta vanha, Source-pelimoottoripohjaiset machinimat ovat edelleen hyvin suosittuja.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Mobiili- ja videopeleissä esiintyvän mikrotransaktioansaintamallin eettisyys lasten ja nuorten näkökulmasta
Lepola, Tuomas (2021)Tutkimuksen tavoitteena on vastata kysymykseen, onko mobiili- ja videopeleissä suosiossa oleva mikrotransaktioihin perustuva ansaintamalli eettinen lasten ja nuorten näkökulmasta tarkasteltuna. Tutkimuksessa perehdytään ... -
Secondary school students' views of video games' effect on language learning
Autio, Petri (2018)Videopelien pelaaminen on yksi merkittävimmistä ajanviettotavoista ikään tai sukupuoleen katsomatta. Pelaamisen kasvu on ollut räjähdysmäistä ja sen yleisyys kasvaa jatkuvasti edelleen. Kokonaisvaltainen kielenoppiminen ... -
Musiikki pelaajan ohjaajana ja narratiivin tukijana videopeleissä
Puoskari, Sanni (2024)Pelitutkimus on vielä varhaisessa vaiheessa ja pelimusiikin tutkimus on vasta viimevuosina noussut omaksi tutkimusalakseen. Pelit ovat kuitenkin elokuvien rinnalle nouseva ilmiö mediassa, jota on tärkeä tutkia, jotta niitä ... -
"Voi juku me ollaan söpö" : Let's Play -video tekstilajina
Garnett, Paula (2019)Tutkimuksessa kuvataan YouTubessa julkaistua Let’s Play -tyyppistä pelivideota (LP-video, pelataan-video) tekstilajina. LP-videoita tekevät YouTube-kanavat voivat tavoittaa kymmeniä, jopa satoja tuhansia tilaajia, minkä ... -
"Mä koitan olla kutsumatta niit infectedeiks koska anglismi" : code-switching in Finnish online gaming videos
Myllärinen, Essi (2014)Videopalvelu YouTubessa julkaistavista Let's Play-pelivideoista on tullut muutaman viime vuoden aikana todella suosittuja niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa. Pelivideot yhdistävät YouTuben yhteisöllisyyden ja yksilön ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.