University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Formatiivinen arviointi oppimista tukemassa : arviointi liikunnanopetuksessa

Thumbnail
View/Open
372.7 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Pirinen, Aleksi
Date
2023
Discipline
LiikuntapedagogiikkaPhysical Education Teacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämä kandidaatintutkielma on kirjallisuuskatsaus formatiivisesta arvioinnista. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, onko formatiivisesta arvioinnista hyötyä oppilaiden oppimisen kannalta. Lisäksi tutkielmassa tarkasteltiin yksityiskohtaisemmin formatiivista arviointia liikunnanopetuksessa. Kaiken kaikkiaan tarkoitus oli luoda kokonaiskuva formatiivisen arvioinnin mahdollisuuksista oppilaiden oppimisen tukena. Formatiivisella arvioinnilla tarkoitetaan arviointia, jonka tarkoituksena on auttaa oppilasta oppimaan. Formatiivinen arviointi ei ole sama asia kuin summatiivinen arviointi, joka puolestaan mittaa oppilaiden osaamista. Formatiivinen arviointi pyrkii tarjoamaan oppilaalle laadullista palautetta oppimisen edistämiseksi. Prosessiajattelu liittyy formatiiviseen arviointiin eli siinä mietitään oppimistavoitteet, nykyinen osaamistaso ja ne toimet, joita täytyy tehdä oppimistavoitteiden saavuttamiseksi. Formatiivisen arvioinnin eri avainstrategioita ovat tavoitetietoisuus, aktiviteettien suunnittelu, palautteenanto, vertaispalaute ja itsearviointi. Formatiivisen arvioinnin avulla pystytään edistämään oppilaiden osaamista. Erityisesti formatiivisesta arvioinnista hyötyvät heikoimmin pärjäävät oppilaat eli oppimiserot kaventuvat eri oppilaiden välillä. Kaikki formatiivisen arvioinnin eri avainstrategiat ovat tärkeitä oppilaiden oppimisen edistämiseksi ja todennäköistä on, että oppiminen on tehokkainta, kun kaikkia näitä eri strategioita hyödynnetään. Formatiivinen arviointi toimii myös liikunnanopetuksessa oppilaiden oppimisen tukena. Haasteena kuitenkin on, että formatiivisen arvioinnin täyttä potentiaalia ei hyödynnetä liikunnanopetuksessa. Liikunnanopettajat tarvitsevat tukea ja täydennyskoulutusta formatiivisen arvioinnin käyttömahdollisuuksista kouluissa. Toisaalta tarvetta on myös uudenlaiselle ajattelutavalle arviointikäytänteiden integroimisessa mukaan liikunnanopetukseen. ...
Keywords
formatiivinen arviointi liikunnanopetus vertaispalaute palautteen antaminen tavoitteiden asettelu arviointi liikunta itsearviointi
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306053495

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4766]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Elinikäistä oppimista tukevaa lukion opiskelija-arviointia kehittämässä 

    Norppa, Tommi (2019)
    Tämän tutkielman tavoitteena on rakentaa kokonaiskuvaa arvioinnista keskittyen elinikäistä oppimista tukevaan arviointiin, pyrkiä tunnistamaan opiskelija-arviointiin liittyviä ongelmia ja kehittää lukion arviointimalli.
  • Kartoitus oppilaan itsearvioinnista liikunnanopetuksessa 

    Yli-Pentilä, Sami (2006)
  • Oppimista tukeva arviointi kieltenopetuksessa 

    Mäkipää, Toni; Hilden, Raili; Huhta, Ari (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023)
    Monipuolisen arvioinnin merkitys korostuu opetussuunnitelman perusteissa (Opetushallitus 2014, 2019) sekä perusopetus- (1998/628) ja lukiolaissa (2018/714). Toisin sanoen arvioinnin ei tule koostua pelkästään kokeista ja ...
  • “Vaikka sillä olis kuinka huono olla ja elämä myllertää, että se sais jonkun semmosen palautteen, että hänessä on myös jotain hyvää” : yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia luonteenvahvuuksista sekä niiden vahvistamisesta liikuntatunneilla 

    Tuomainen, Tea; Ovaska, Hanna (2021)
    Tässä tutkielmassa tarkastelimme yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia luonteenvahvuuksista. Keskityimme siihen, mitä kokemuksia haastateltavilla oli luonteenvahvuuksista ja niiden vahvistamisesta sekä siihen, mitkä ...
  • Arviointi ja palaute oppimista tukemassa 

    Virtanen, Anne; Mäkinen, Tommi; Klemola, Ulla; Lauritsalo, Kirsti; Tynjälä, Päivi (Jyväskylän yliopisto, 2020)
    Perusopetuksen opetussuunnitelma korostaa arviointia edeltäjäänsä enemmän. Samoin se korostaa oppimisen yhteisöllistä luonnetta. Oppimisen arviointia on siten osattava kehittää ja toteuttaa uudenlaisissa, yhteisöllistä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre