“Ikinä ei voi olla täysin valmis” : autoetnografinen tutkimus opettajaksi kasvamisen polulta
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata opettajaopiskelijan kasvun polkua oman tarinani kautta. Tutkimuksessa tarkastellaan opettajaksi kasvua yksilöllisen kokemukseni kautta peilaten aiempaan tutkimukseen.
Autoetnografinen tutkimus toteutettiin narratiivisia menetelmiä hyödyntäen. Aineisto koostui opettajaopintojeni aikana tuottamistani opiskeluteksteistä, jotka oli koottu PROpeen, opettajaopiskelijan kasvun kansioon. Täydentäväksi aineistoksi loin koosteen omista opintojen ulkopuolisista merkittävistä elämäntapahtumista, sillä opettajaopinnot eivät tapahdu tyhjiössä, vaan opettajaksi kasvuun vaikuttavat myös henkilökohtaisen elämän tapahtumat. Käytin tutkimuksessa narratiivista analyysia, jonka avulla tuotin aineistoni pohjalta uuden tarinan opettajaksi kasvamisen polustani. Uusi tarina on kuvattu visuaalisesti aikajanan muodossa.
Merkitykselliset tapahtumat ja kokemukset kietoutuvat tutkimuskysymysteni ympärille ja lopputuloksena aikajanalle muodostui kuusi tapahtumaa/kokemusta, jotka ovat vaikuttaneet ammatilliseen kehittymiseeni ja minun opettajaksi kasvamisen matkaani. Tarinassani keskityttiin kokemuksiin ja tapahtumiin, jotka ovat olleet merkittäviä opettajuuteni rakentumisen ja ammatillisen kehittymiseni kannalta. Tarinani sisälsi erilaisia merkityksellisiä kehitysvaiheita, joita pyrin nostamaan ja jäsentämään ymmärtääkseni omaa oppimis- ja kehitysprosessiani. Kuvaan kehitysvaiheita nimillä: Innolla opintoihin, Ennakkokäsitykset murtuvat, Yhdessä tekeminen/oppiminen, Tauko opinnoista, Opettajuuteni vahvistuminen harjoitteluissa ja Ajatus jatkuvasta kehittymisestä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Toimintatutkimus, tarinat ja opettajaksi tulemisen taito : narratiivisen identiteettityön kehittäminen opettajankoulutuksessa toimintatutkimuksen avulla
Heikkinen, Hannu L. T. (Jyväskylän yliopisto, 2001) -
Opettajan kertova mieli : merkitykselliset kokemukset ja opettajaidentiteetin kehittyminen pitkän uran tehneiden luokanopettajien tarinoissa
Sundberg, Reetta (2024)Tarinat opettajan uran varrelta välittävät kiinnostavaa tietoa niin luokkahuonearjesta, oppimisesta sekä kasvatuksesta, mutta myös laajemmin yhteiskunnasta ja sen jatkuvasta muutoksesta. Opettajien tarinat ovat vahvasti ... -
Teaching is a Story Whose First Pages Matters : Four Type Narratives From The Beginning of a Teaching Career
Meriläinen, Merja; Piispanen, Maarika (KURA Education & Publishing, 2022)From a broad perspective, the entire time spent in teacher training can be characterized as a period of professional growth. Specific professional growth and development are realized when the students enter the advanced ... -
”Se on tuolla minun sisässä se kertominen” : luokanopettajat kerronnallisuuteen kasvamisen kuvaajina
Häli, Tuomas (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten kertovat opettajat kuvaavat omaa kasvuaan sekä millaista kertomusten ja kerronnallisuuden käyttäminen opetuksessa on. Tutkimukseni pohjautuu kertomuksen ja kerronnallisuuden ... -
Autoetnografinen tutkimus musiikinopettajaopiskelijan ammatillisen identiteetin kehittymisestä kehitysvammaisten bändiohjaajana
Kallio, Charlotta (2022)Tässä autoetnografisessa laadullisessa tutkielmassa tarkasteltiin musiikinopettajaopiskelijan siirtymää kohti työelämää ammatillisen identiteetin kehittymisen ja moninaisuuden näkökulmista. Tutkimuksen tarkoituksena oli ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.