Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHuotari, Pertti
dc.contributor.authorKoskela, Aleksi
dc.contributor.authorKaranta, Jalmari
dc.date.accessioned2023-06-05T09:50:09Z
dc.date.available2023-06-05T09:50:09Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87413
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää vanhempien ja ystävien nuorten urheilulle osoittamaa sosiaalista tukea kaksoisuran urheilulukiovaiheessa. Lisäksi tutkimme urheilulukiolaisten kokemuksia vanhempien urheilulle osoittamasta painostuksesta. Tutkimme urheilulukiolaisten saamaa sosiaalista tukea tarkastelemalla eroja sukupuolten, vuosiluokkien, urheilullisen tason ja urheilulajien välillä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin miten vanhempien sosiaalisen tuen tai painostuksen sekä ystävien sosiaalisen tuen eri muodot ovat yhteydessä urheilulukiolaisten kokemaan tukeen tai painostukseen. Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tässä tutkielmassa käytimme Sosiaalisen lähipiirin yhteys urheilulukiolaisten urheilumotivaatioon –tutkimuksen kyselyaineiston osaa, joka kerättiin urheilulukiolaisista keväällä 2021. Lopullisessa aineistossa oli mukana 913 urheilulukiolaista 13 eri urheilulukiosta. Vanhempien osoittamaa tukea ja painostusta mitattiin Parental Involvement In Sport Questionnaire (PISQ) – mittarin suomennettua versiota ja ystävien osoittamaa tukea LIITU-tutkimuksessa käytetyllä mittarilla. Tulokset osoittivat että, urheilulukiolaisten kokivat saavansa paljon sosiaalista tukea niin vanhemmilta kuin ystäviltä. Vanhempien painostuksen urheilulukiolaiset kokivat verrattain vähäiseksi. Urheilulukiolaisista pojat kokivat vanhemmiltaan urheilussa enemmän painostusta tyttöihin verrattuna. Pojat kokivat saavansa myös enemmän sosiaalista tukea ystäviltään kuin tytöt. Yksilö- ja joukkuelajien välisessä tarkastelussa havaittiin, että joukkuelajien urheilijat kokivat saavansa enemmän sosiaalista tukea ystäviltään kuin yksilölajien harrastajat. Vanhempien tuen eri muodoista emotionaalinen tuki oli voimakkaimmin yhteydessä urheilulukiolaisten kokemaan tuen kokonaismäärään. Urheilulukiolaisten vanhempien tulisikin ymmärtää emotionaalisen tuen tärkeys, koska myös aiemmissa tutkimuksissa sen on havaittu olevan tärkeä sosiaalisen tuen muoto. Sosiaalisen tuen osalta eniten eroja havaittiin sukupuolten ja lajien välillä. Tämä tulee ottaa huomioon tulevaisuudessa, jotta eroja sosiaalisen tuen määrässä sukupuolten ja lajien välillä saataisiin pienennettyä.fi
dc.description.abstractThe aim of this thesis was to examine parental and peer social support in sport during the sports high school phase of dual career. In addition, we examined sports high school students' perceptions about parental pressure in sport. Social support was examined based on gender, grade, athletic standard and sport. In addition, we examined how different forms of parental social support and pressure as well as peer support correlated on support and pressure perceived by sports high school students. This was a quantitative research. In this research we used a part of a questionnaire which was used in an earlier Sosiaalisen lähipiirin yhteys urheilulukiolaisten urheilumotivaatioon- research. The data was collected from sports high school students earlier in spring 2021. The final sample included 913 sports high school students from 13 different sports high schools. Parental support and pressure were measured using a Finnish version of Parental Involvement in Sport Questionnaire (PISQ) and peer support was measured with questionnaire from LIITU- research. The high amount of social support from parents and peers was one of the key findings in our research. Respectively, sports high school students perceived parental pressure as relatively low. Among sports high school students, boys perceived more parental pressure in sports compared to girls. Boys also perceived getting more support from peers than girls. When comparing individual- and team sports, the results showed that team sport athletes perceived getting more social support from their peers than individual athletes. Regarding parental support, emotional support was most strongly correlated on perceived support. The importance of emotional support should be emphasized to parents of sports high school students, because earlier studies also show that it is an important dimension of social support. Among the variables examined, most differences were found between gender and sport. This needs to be considered in the future so that differences in support could be made smaller.en
dc.format.extent71
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherkaksoisura
dc.titleVanhempien ja ystävien sosiaalinen tuki nuorten urheilulle kaksoisuran urheilulukiovaiheessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306053475
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysoystävät
dc.subject.ysopainostus
dc.subject.ysososiaalinen tuki
dc.subject.ysovanhemmat
dc.subject.ysourheilulukiot
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright