dc.contributor.advisor | Marttunen, Miika | |
dc.contributor.author | Kamula, Leena | |
dc.date.accessioned | 2023-06-05T09:43:16Z | |
dc.date.available | 2023-06-05T09:43:16Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87412 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli perehtyä varhaiskasvatuksen erityisopettajien
kokemuksiin käsitellä huoltajien kanssa lapsen kotona tapahtuvaa mediankäyttöä.
Tutkimuksella haetaan tietoa siihen, millaisia asioita on käsitelty ja kuinka asian
käsittely on toteutunut huoltajien kanssa.
Tutkimus toteutettiin Survey-tutkimuksena, jossa aineistonkeruu
menetelmänä oli kyselylomake. Kyselyn kohdejoukkona oli 16 varhaiskasvatuksen
erityisopettajaa, joista kyselyyn vastasi lopulta 7 ammattilaista. Aineisto analysoitiin
kvalitatiivisesti, teemoittelu menetelmää käyttäen. Tutkimuksessa on hyödynnetty
myös kvantitatiivista otetta.
Tutkimustuloksista selviää, että varhaiskasvatuksen erityisopettajat käyvät
usein keskustelua huoltajien kanssa lapsen mediankäyttötottumuksista.
Erityisopettajat tiedostavat, että lapsen kotona tapahtuva mediankäyttö lisää haasteita
esiopetuksessa. Pulmat näkyvät vuorovaikutussuhteissa, keskittymisen ja
tarkkaavuuden asioissa sekä leikkitaidoissa. Haasteeksi yhteistyössä huoltajien
kanssa koetaan huoltajien keskinäisesti eriävät näkemykset kasvatuksessa, ruutuajan
rajaaminen, silloin kun kotona vanhempia lapsia sekä huoltajan omat
mediankäyttötottumukset.
Tärkeimmät johtopäätökset ovat, että lapsen kotona tapahtuvalla
mediankäytöllä on yhteyttä esiopetuksessa näkyviin haasteisiin. Varhaiskasvatuksen
erityisopettajat toivat esille, että lapsen mediankäytöstä keskustellaan usein huoltajien
kanssa. Se millaiseksi yhteistyö oli rakentunut huoltajien kanssa, oli yhteydessä
siihen, kuinka helpoksi varhaiskasvatuksen erityisopettajat kokivat eri
keskusteluaiheet. | fi |
dc.format.extent | 67 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | varhaiskasvatuksen erityisopettaja | |
dc.subject.other | mediankäyttötaidot | |
dc.subject.other | haittavaikutus | |
dc.title | Monitoripoliisi vai mediakasvattaja : varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia huoltajien kanssa käydyistä keskusteluista liittyen lapsen median käyttöön | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202306053474 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | haitat | |
dc.subject.yso | huoltajat | |
dc.subject.yso | mediakasvatus | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | vanhemmat | |
dc.subject.yso | yhteistyö | |
dc.subject.yso | erityisopetus | |
dc.subject.yso | kyselytutkimus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |