Show simple item record

dc.contributor.advisorMarttunen, Miika
dc.contributor.authorKamula, Leena
dc.date.accessioned2023-06-05T09:43:16Z
dc.date.available2023-06-05T09:43:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87412
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli perehtyä varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksiin käsitellä huoltajien kanssa lapsen kotona tapahtuvaa mediankäyttöä. Tutkimuksella haetaan tietoa siihen, millaisia asioita on käsitelty ja kuinka asian käsittely on toteutunut huoltajien kanssa. Tutkimus toteutettiin Survey-tutkimuksena, jossa aineistonkeruu menetelmänä oli kyselylomake. Kyselyn kohdejoukkona oli 16 varhaiskasvatuksen erityisopettajaa, joista kyselyyn vastasi lopulta 7 ammattilaista. Aineisto analysoitiin kvalitatiivisesti, teemoittelu menetelmää käyttäen. Tutkimuksessa on hyödynnetty myös kvantitatiivista otetta. Tutkimustuloksista selviää, että varhaiskasvatuksen erityisopettajat käyvät usein keskustelua huoltajien kanssa lapsen mediankäyttötottumuksista. Erityisopettajat tiedostavat, että lapsen kotona tapahtuva mediankäyttö lisää haasteita esiopetuksessa. Pulmat näkyvät vuorovaikutussuhteissa, keskittymisen ja tarkkaavuuden asioissa sekä leikkitaidoissa. Haasteeksi yhteistyössä huoltajien kanssa koetaan huoltajien keskinäisesti eriävät näkemykset kasvatuksessa, ruutuajan rajaaminen, silloin kun kotona vanhempia lapsia sekä huoltajan omat mediankäyttötottumukset. Tärkeimmät johtopäätökset ovat, että lapsen kotona tapahtuvalla mediankäytöllä on yhteyttä esiopetuksessa näkyviin haasteisiin. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat toivat esille, että lapsen mediankäytöstä keskustellaan usein huoltajien kanssa. Se millaiseksi yhteistyö oli rakentunut huoltajien kanssa, oli yhteydessä siihen, kuinka helpoksi varhaiskasvatuksen erityisopettajat kokivat eri keskusteluaiheet.fi
dc.format.extent67
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othervarhaiskasvatuksen erityisopettaja
dc.subject.othermediankäyttötaidot
dc.subject.otherhaittavaikutus
dc.titleMonitoripoliisi vai mediakasvattaja : varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia huoltajien kanssa käydyistä keskusteluista liittyen lapsen median käyttöön
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306053474
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysohaitat
dc.subject.ysohuoltajat
dc.subject.ysomediakasvatus
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysovanhemmat
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.subject.ysoerityisopetus
dc.subject.ysokyselytutkimus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright