Automaattisen tekstinkorjauksen hyötyjä lukihäiriön näkökulmasta
Työssä käydään läpi minkälaisia apuja on tarjolla koodaamiseen niille henkilöille, joilla on lukihäiriö. Tutkimuksessa huomataan, että ei ole vain yhtä apuohjelmistoja, jota voisi käyttää aina. Toisin sanoen niin sanottua yleistä ohjelmaa ole olemasssa. Lukihäiriötä on tutkittu enimmäkseen ala- ja yläaste ikäisillä nuorilla, joille hyödyt tulevat oppimisen kannalta enemmän esiin. Näitä apukeinoja voidaan myös yleistää aikuisille, työssäkäyville henkilöille, jotka omaavat lukihäiriön. The work explores the available aids for coding for individuals with dyslexia. The
study recognizes that relying solely on one assistive software is not always feasible, and there
is no one-size-fits-all solution. Dyslexia has mainly been researched among young people as
in primary and secondary school, where the benefits are more evident in terms of learning.
However, these assistive measures can also be extended to working adults with dyslexia.
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sanataide ja erityistä kielellistä tukea tarvitsevat oppilaat : tapaustutkimus Vantaan sanataidekoulun ryhmästä
Åhlgren, Tiina (2017)Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, minkälaisia erityistarpeita kielellisten oppimisvaikeuksien kanssa elävillä lapsilla ja nuorilla on sanataiteessa ja miten sanataideopetuksessa voitaisiin parhaiten vastata näihin ... -
"Opinkohan mä lukemaan?" : lukivaikeuksien tunnistaminen ja kuntouttaminen alkuopetusvaiheessa
Peltomaa, Kaisa (University of Jyväskylä, 2014) -
Tertiary teachers with dyslexia as narrators of their professional life and identity
Burns, Eila (University of Jyväskylä, 2015) -
Numerical magnitude representation in developmental dyscalculia : behavioural and brain imaging studies
Price, Gavin (University of Jyväskylä, 2008) -
Suvussa esiintyvän lukemisvaikeusriskin yhteys motoriseen ja kielelliseen kehitykseen : tallaako lapsi kielensä päälle?
Viholainen, Helena (Jyväskylän yliopisto, 2006)Helena Viholaisen pitkittäistutkimus osoitti, ettei suomalainen kansanuskomus kielen päälle tallaamisesta pidä paikkaansa. Päinvastoin varhainen liikuntataitojen oppiminen edistää myös kielellisten taitojen oppimista. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.