Automaattisen tekstinkorjauksen hyötyjä lukihäiriön näkökulmasta
Authors
Date
2023Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Työssä käydään läpi minkälaisia apuja on tarjolla koodaamiseen niille henkilöille, joilla on lukihäiriö. Tutkimuksessa huomataan, että ei ole vain yhtä apuohjelmistoja, jota voisi käyttää aina. Toisin sanoen niin sanottua yleistä ohjelmaa ole olemasssa. Lukihäiriötä on tutkittu enimmäkseen ala- ja yläaste ikäisillä nuorilla, joille hyödyt tulevat oppimisen kannalta enemmän esiin. Näitä apukeinoja voidaan myös yleistää aikuisille, työssäkäyville henkilöille, jotka omaavat lukihäiriön. The work explores the available aids for coding for individuals with dyslexia. The
study recognizes that relying solely on one assistive software is not always feasible, and there
is no one-size-fits-all solution. Dyslexia has mainly been researched among young people as
in primary and secondary school, where the benefits are more evident in terms of learning.
However, these assistive measures can also be extended to working adults with dyslexia.
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5338]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Dysleksia : puheen prosessointi ja kognitiivinen suoriutuminen
Ikola, Elli (2020)Lukihäiriötä on tutkittu paljon, mutta tästä huolimatta lukihäiriön perimmäiset lainalaisuudet ovat vielä osittain epäselviä. Erilaisten aivotason toiminnan poikkeavuuksien ja kognitiivisten vaikeuksien yhteydet lukihäiriöön ... -
Sanataide ja erityistä kielellistä tukea tarvitsevat oppilaat : tapaustutkimus Vantaan sanataidekoulun ryhmästä
Åhlgren, Tiina (2017)Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, minkälaisia erityistarpeita kielellisten oppimisvaikeuksien kanssa elävillä lapsilla ja nuorilla on sanataiteessa ja miten sanataideopetuksessa voitaisiin parhaiten vastata näihin ... -
Lievään kehitysvammaisuuteen liittyvä heikko lukutaito : erityisen vaikeaa lukemisvaikeutta?
Närhi, Vesa; Peltomaa, Kaisa; Aro, Mikko (Niilo Mäki Instituutti, 2014)Yhä suurempi osa kehitysvammaisista ihmisistä huolehtii itsenäisesti asioistaan ja hyvä lukutaito on keskeinen itsenäisen selviytymisen kannalta. Vaikka lukutaidon kehittymistä ja lukemaan oppimisen vaikeuksia on tutkittu ... -
To learn or not to learn : Impacts of dyslexia and autism for learning and studying English as a foreign language
Kilpeläinen, Kristiina (2022)Tutkielman tarkoituksena oli tutkia, että minkälaisia vaikutuksia lukihäiriöllä ja/tai autismilla on englannin kielen opiskelulle ja oppimiselle vieraana kielenä. Lisäksi tutkielma pyrkii vastaamaan siihen, kuinka mahdollisia ... -
Numerical magnitude representation in developmental dyscalculia : behavioural and brain imaging studies
Price, Gavin (University of Jyväskylä, 2008)