Oppimisen ja koulunkäynnin tuen tukimuotojen käytön muutokset vuosina 2011–2021
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki muuttui inklusiivisempaan suuntaan vuoden 2011 erityisopetusjärjestelmän uudistuksen myötä. Samanaikaisesti alueellinen eriytyminen koulutuksessa on lisääntynyt. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli
selvittää inkluusion ja alueellisen tasa-arvon toteutumista tutkimalla oppimisen ja koulunkäynnin tuen tukimuodoissa tapahtuneita muutoksia vuosina 2011–
2021. Muutoksia tutkittiin koko Suomen laajuisesti sekä kuntaryhmittäin. Aineisto on kokonaisaineisto, joka kattaa kaikki Suomen kunnat. Se sisältää Tilastokeskuksen tehostetun ja erityisen tuen tilastoja vuosilta 2011–2021. Tarkasteltavat tukimuodot olivat osa-aikainen erityisopetus ja tukiopetus. Kuntaryhmittelyssä käytettiin tilastollista kuntaryhmitystä. Aineisto analysoitiin tarkastelemalla keskiarvomuutoksia. Tulokset osoittivat, että tehostetun tuen tukimuotojen käyttö ei ole muuttunut juurikaan koko Suomen tasolla, ja erityisen tuen tukimuotojen käyttö on lisääntynyt tarkasteluajanjaksolla. Tukimuotoja käytetään tehostetussa tuessa enemmän kuin erityisessä tuessa. Tulokset kertovat, että tuen järjestämisessä on alueellisia eroja. Kaupunkimaisissa kunnissa tehostetun tuen tukimuotojen käyttö on vähentynyt ja muissa kuntaryhmissä kasvanut. Erityisen tuen tukimuotojen käyttö on kasvanut kaikissa kuntaryhmissä, ja maaseutumaisissa kunnissa tukimuotoja käytetään suhteellisesti eniten. Tutkimuksen tuloksia selittää tarkasteltavien tukimuotojen ennaltaehkäisevä tarkoitus sekä erityisen tuen sisältämä mahdollisuus kokoaikaiseen erityisopetukseen. Tukimuotojen käytön kasvu erityisessä tuessa saattaa selittyä inkluusioajatuksen toteutumisella.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki tilastojen valossa : tuen tarjonta luokka-asteittain, ikäryhmittäin ja sukupuolen mukaan vuosina 2011–2018
Pulkkinen, Jonna; Kirjavainen, Tanja; Jahnukainen, Markku (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2020) -
Kohti yksilöllistettyä oppimista : erityisopettajien kokemuksia oppimisen ja koulunkäynnin tukimallista perusopetuksessa Suomessa ja Ruotsissa
Silvonen, Anni (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppimisen ja koulunkäynnin tukimallin toteutumista yksilöllisen oppimisen tukena. Tutkimustehtävänä oli selvittää sekä suomalaisten että ruotsalaisten erityisopettajien näkökulmista, miten ... -
Kehityksen ja oppimisen tuki sekä inklusiivisuus varhaiskasvatuksessa : selvitys nykytilasta kunnallisissa ja yksityisissä varhaiskasvatuspalveluissa sekä esitys kehityksen ja oppimisen tuen malliksi
Heiskanen, Noora; Neitola, Marita; Syrjämäki, Marja; Viljamaa, Elina; Nevala, Piia; Siipola, Mari; Viitala, Riitta (Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2021)Lapsella on varhaiskasvatuslain mukaan oikeus kehityksen ja oppimisen tukeen. Varhaiskasvatusta kehitetään inkluusion periaatteiden mukaisesti, jolloin lähtökohtana tulee olla lapsen osallisuus ja yhteenkuuluvuus. Työryhmä ... -
Kun koulun tarjoama tuki ei riitä : koulun ja kuntouksen yhteistyö lapsen koulunkäynnin tukena
Hämeenaho, Pilvi; Keltto, Tarja (Niilo Mäki Instituutti, 2019) -
Erityisopettajien ja luokanopettajien yhteistyö oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteuttamisessa
Sillanpää, Roosa (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella erityisopettajien ja luokanopettajien välistä yhteistyötä osana oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteuttamista. Tavoitteena oli erityisesti tutkia oppimisen ja koulunkäynnin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.