3.-6.-luokkalaisten kokemuksia ja käsityksiä kouluhyvinvoinnista
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli perehtyä 3.–6.-luokkalaisten kokemuksiin kouluhyvinvoinnista. Tavoitteena oli lisäksi selvittää, millä keinoilla kouluhyvinvointia ja koulussa viihtymistä voisi oppilaiden mukaan parantaa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Aineisto koostui kahdentoista 3.–6.-luokkalaisen yksilöhaastatteluista, jotka toteutettiin alkuvuodesta 2023. Haastatteluiden litteroinnin jälkeen aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Ohjaavana teoriana toimi Konun (2002) koulun hyvinvointimalli, joka koostuu neljästä hyvinvoinnin osa-alueesta: koulun olosuhteet, sosiaaliset suhteet, itsensä toteuttamisen mahdollisuudet ja terveydentila.
Tutkimustuloksista ilmenee, että oppilaiden mielestä kouluhyvinvointiin vaikuttivat erityisesti vertaissuhteet, viihtyisät koulun tilat, mieluisat kouluaineet sekä opettajat. Tulosten mukaan kouluhyvinvointia voisi oppilaiden käsitysten perusteella parantaa sillä, että välitunneilla olisi paljon aktiviteetteja, jokaisella olisi paljon kavereita ja ketään ei kiusattaisi. Tutkimus osoitti, että vaikka oppilaat kokivat vaikuttamisen ja itsensä toteuttamisen mahdollisuudet tärkeinä, heidän oli vaikea tunnistaa niitä kouluympäristössä. Konun (2002) hyvinvointimallin neljästä osa-alueesta eniten tuloksissa korostuivat sosiaalisten suhteiden sekä koulun olosuhteiden vaikutukset kouluhyvinvointiin.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että lasten äänen kuuleminen on tärkeää kouluhyvinvointikeskustelussa ja lisää tutkimusta tarvitaan alakouluikäisten osalta. Tutkimustulokset kouluhyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä ovat pääosin samansuuntaisia aiempien tutkimusten kanssa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29554]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikinopettajien kokemuksia musiikin yhteydestä alakoulun oppilaiden kouluhyvinvointiin
Hulkko, Antti (2018)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää alakoulun musiikin opettajien käsityksiä siitä, kuinka musiikintunnit ovat yhteydessä oppilaiden yleiseen kouluhyvinvointiin, sekä miten musiikin merkitys koulussa ... -
Luokan työrauhan yhteys kouluhyvinvointiin alakoulussa
Koskinen, Johanna (2018)Tämä tutkimus selvitti työrauhan yhteyttä kouluhyvinvointiin alakouluikäisillä oppilailla. Ilmiötä tarkasteltiin luokkatasolle (N = 322) aggregoidulla aineistolla. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää työrauhan merkitystä ... -
Kaverisuhteiden ja temperamentin yhteys kuudesluokkalaisten nuorten kouluhyvinvointiin
Antwi, Tarja (2016)Tämä tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Psykologian laitoksen TIKAPUU – Alakoulusta yläkouluun –tutkimushanketta, joka toteutetaan Jyväskylässä vuosina 2013–2017. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella kuudesluokkalaisten ... -
Hyvä ja turvallinen koulu : kouluviihtyvyys ja koulun turvallisuus oppilaiden käsityksissä ja kokemuksissa
Ylinen, Irene (2011)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää alakoululaisten käsityksiä ja kokemuksia kouluviihtyvyydestä ja koulun turvallisuudesta. Kouluviihtyvyyteen liittyviä asioita selvitettiin kysymällä lapsilta myönteisiä ja ... -
"Kaverit tekevät kaikesta tylsästäkin kivaa" : viidesluokkalaisten oppilaiden näkemys kouluviihtyvyydestä
Juvakka, Jenni (2017)TIIVISTELMÄ Juvakka, Jenni. 2016. ”Kaverit tekevät kaikesta tylsästäkin kivaa” – viidesluokkalaisten näkemys kouluviihtyvyydestä. Kasvatustieteen pro -gradu tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 91 ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.