Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorFrank, Lauri
dc.contributor.authorNevala, Emma
dc.date.accessioned2023-05-30T12:17:57Z
dc.date.available2023-05-30T12:17:57Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87309
dc.description.abstractTämän tutkielma tutki sosiaalisen vaikuttamisen keinoja verkkokaupassa. Kuluttajien käyttäytymiseen vaikuttaminen on nykyään yleistä, mutta se ei ole saanut kaipaamaansa huomiota tutkimusmaailmassa. Etenkin tutkimus siitä, milloin kuluttaja kokee vaikuttamisyritykset manipulointiyrityksinä, on ollut harvassa. Tämä tutkielma käyttää asiakaskokemuksen muodostumista verkkokaupassa (online customer experience, OCE) lähtökohtana selittämään sitä, miksi yleisiä vaikuttamisen keinoja on usein vaikea luokitella vaikuttamis- tai manipulaatioyrityksiksi. OCE:n mukaan jokainen kuluttaja muodostaa subjektiivisen näkemyksensä kuluttajakokemuksesta vieraillessaan verkkokauppojen sivuilla, ja tämä vaikuttaa siihen, miten kuluttaja kokee hänen käyttäytymiseensä kohdistuvat vaikuttamisyritykset. Tässä tutkimuksessa yleisesti käytetyistä sosiaalisen vaikuttamisen keinoista perehdyttiin arvosteluihin, tuote-ehdotuksiin, badgeihin, ja aktiivisuusilmoituksiin. Tutkimusmetodina oli verkkokysely, jonka avulla pyrittiin selvittämään A) Mitkä näistä vaikuttamisen keinoista koetaan digitaalisina tönäisyinä (vaikuttaminen) ja mitkä synkkinä suunnittelumalleina (manipulaatio); sekä B) Mitkä tutkittavien piirteistä vaikuttivat heidän arviointeihinsa vaikuttamisen keinoista. Arvostelut ja tuote-ehdotukset koettiin digitaalisina tönäisyinä, ja badget ja aktiivisuusilmoitukset synkkinä suunnittelumalleina. Nuoremmat, vähemmän koulutetut vastaajat, joilla oli korkeampi neuroottisuus ja epävarmuuden välttely, olivat alttiimpia synkille suunnittelumalleille kuin vastaajat, joilla oli korkea suostuttelutietämys ja skeptisyys mainontaa kohtaan. Tämä tutkimus hyödyttää sekä verkkokauppatoimijoita että päättäjiä ymmärtämään, miten kuluttajat kokevat heihin kohdistuvat vaikuttamisyritykset verkkokaupassa.fi
dc.description.abstractThis study aimed to shine a light on social influence-based patterns in E-Com- merce. Influencing consumer behavior online is nowadays commonplace, but re- search on when a persuasion attempt becomes an attempt at manipulation has been scarce. This thesis used the concept of online customer experience (OCE) as a start-off point to explain why commonly used social influence-based patterns can rarely be unanimously categorized as digital nudges or dark patterns. Ac- cording to OCE, each consumer forms a highly subjective perception of a service provider and their experience when shopping online, and this ultimately affects how patterns used in E-commerce are perceived. The commonly used social in- fluence-based patterns considered in this study were ratings and reviews, prod- uct recommendation systems, product badges, and activity messages. This study used an online survey to determine a) Which patterns are considered digital nudges and dark patterns; and b) Which traits in consumers are linked to their categorization of patterns. Of the patterns considered, ratings and reviews and product recommendation systems were considered as digital nudges, and prod- uct badges and activity messages were perceived as dark patterns. Younger, less educated people who score high in neuroticism and uncertainty avoidance are more susceptible to dark patterns, as are people whose persuasion knowledge and advertisement skepticism are low. This thesis provides significance to both E-Commerce retailers and policymakers by providing information on how con- sumers perceive attempts at influencing their behavior.en
dc.format.extent93
dc.language.isoen
dc.subject.otherE-Commerce
dc.subject.otherdigital nudges
dc.subject.otherdark patterns
dc.subject.othersocial influence
dc.subject.othersocial proof
dc.title"Just let me buy my thing!" : A survey study on consumers' perceptions of social influence in E-Commerce
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305303365
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysovaikuttaminen
dc.subject.ysoverkkokauppa
dc.subject.ysokuluttajakäyttäytyminen
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysoinfluencing
dc.subject.ysoelectronic commerce
dc.subject.ysoconsumer behaviour
dc.subject.ysomarketing


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot