Terästä ja palanutta lihaa : sodan representaatiot Hayao Miyazakin elokuvassa Liikkuva linna
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tutkin maisterintutkielmassani Hayao Miyazakin animaatioelokuvan Liikkuva linna esittämiä sodan representaatioita. Euroopassa alkaneen kriisin seurauksena sodasta puhuminen tuli ajankohtaiseksi. Elokuvat muovaavat katsojiensa arvomaailmaa aktiivisesti, ja niistä saatavat mallit ja asenteet rakentavat esimerkiksi lasten käsityksiä väkivallasta. Tämän vuoksi olen kiinnostunut siitä, voisiko elokuvan sodankuvausta käyttää jollain lailla apuna sodan ilmiöiden käsittelyssä. Lähestyin tutkimusongelmaa kahden tutkimuskysymyksen avulla: 1. millaisia sodan representaatioita elokuva esittää ja 2. millä tavalla representaatioita rakennetaan elokuvassa?
Tutkimukseni edustaa kriittistä multimodaalista diskurssintutkimusta, jonka tarkoituksena on selvittää kielenkäytön, sosiokulttuuristen tekstikäytänteiden ja diskurssien välisiä yhteyksiä (Fairclough 1997). Multimodaalisessa suuntauksessa kielenkäytöllä tarkoitetaan useamman ilmaisukeinon saman-aikaista käyttämistä (Bateman, Wildfeuer & Hiippala 2017). Diskurssilla sen sijaan tarkoitetaan vakiintunutta merkityksellistämisen tapaa, joka rakentaa todellisuutta tietystä näkökulmasta tietyssä kielenkäytön kontekstissa. Tällä tavoin se luo samalla representaatioita eli uudelleenesityksiä, jotka vahvistavat tietystä ilmiöstä syntyvää kuvaa. Diskurssintutkimuksen ohella kytken työni systeemis-funktionaaliseen kieliteoriaan, jonka mukaan kieli on valintojen seurausta (Halliday 1985).
Analysoitava aineisto koostuu 60:stä sotaan liittyvästä kuvasta ja otosta. Analyysissä hyödynnän videoanalyysiä, sf-teorian eksperientaalisen metafunktion transitiivisuussysteemiä sekä visuaalisen kieliopin prosesseja. Analyysissä selvisi, että Liikkuva linna rakentaa sodasta sodanvastaista kuvaa kuuden representaation kautta: Väkivallan ja tuhon kautta elokuva korostaa visuaalista ja auditiivista ilmaisukeinoa kuvatessaan kuolemaa. Asevoimien ja aseiden avulla rakennetaan läsnäoloa niin visuaalisesti kuin kielellisestikin, ja erityisesti elokuva korostaa aseiden aikaan samaa pelon ilmapiiriä. Muodonmuutoksen representaatio rakentuu konkreettisten ja allegoristen piirteiden varaan korostaen sodan vaikutuksia yksilölle. Vallankäytön kautta ylläpidetään eriarvoisuutta visuaalisella vastakohta-asettelulla ja erilaisilla toimijuuden mahdollisuuksilla. Propagandan avulla nostetaan esiin informaation asemaa vallankäytön välineenä, ja viimeiseksi elokuva tuo esiin sodanvastaista aktiivista ja verbaalista toimintaa. Tutkimukseni tuloksia voi hyödyntää monilukutaidon opetuksen sekä lasten rauhankasvatuksen resurssina.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Hayao Miyazakin vahvat naiset : feminiinisyyden representaatiot animaatioelokuvassa Prinsessa Mononoke
Perttunen, Noora (2020)Tutkin kandidaatintutkielmassani feminiinisyyden representaatioita Hayao Miyazakin ohjaamasta ja käsikirjoittamasta animaatioelokuvasta Prinsessa Mononoke (1997). Tutkielmassani haluan selvittää, miten feminiinisyys, naiseus ... -
Sosioekonomisen aseman representaatiot Disneyn Rottatouille-animaatioelokuvassa
Viljanen, Eveliina (2021)Tutkimukseni käsittelee sosioekonomisen aseman representaatiota Disneyn Rottatouille-elokuvassa. Lapsille suunnattu elokuva on etulyöntiasemassa puhuttaessa lapsille annettavista malleista ja arvoista, sillä kulttuurituotteena ... -
Tarunhohtoiset henget : japanilainen kansanusko Hayao Miyazakin Henkien kätkemä -animaatioelokuvan henkilöhahmoissa
Autio, Laura (2020)Tutkin kandidaatintutkielmassani japanilaisen kansanuskon interfiguraalisuutta Hayao Miyazakin ohjaamasta ja käsikirjoittamasta animaatioelokuvasta Henkien kätkemä (2001) keskittyen neljään henkilöhahmoon. Interfiguraalisuus ... -
"Ei ihme, että maailma paloi". : inhimillisen ja ei-inhimillisen suhde Hayao Miyazakin animaatioelokuvassa Tuulen laakson Nausicaä
Laitila, Sanni (2023)Käsittelen tutkielmassani inhimillisen ja ei-inhimillisen suhdetta japanilaisen Hayao Miyazakin animaatioelokuvassa Tuulen laakson Nausicaä (1984). Tavoitteenani on avata inhimillisen ja ei-inhimillisen suhteeseen kätkeytyviä ... -
Opettajien representaatiot ja diskurssit Suomi24– keskustelupalstan kommenteissa
Miettinen, Hilda-Maria (2020)Opettajiksi hakevien määrä on vähentynyt ja alan viehättävyyden laskuun vaikuttavia tekijöitä on pohdittu muun muassa mediassa. Tarkastelen tutkimuksessa sitä, millaisia merkityksiä opettajista muodostetaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.