Ohjelmistoyrityksen tukikanavien merkitys tiedonjakoprosessissa : tapaustutkimus
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Ohjelmistoyrityksessä tieto on keskeinen osa tuotettua palvelua. IT tukipalvelut tarjoavat asiakkaalle kontaktipisteen yrityksen asiantuntijoihin palvelun käyttöön liittyvien ongelmien ratkaisuun. Samalla asiakasta tuetaan palvelukanavissa tietolähteisiin ja näin tuetaan asiakkaan itsepalvelua. Organisaation tietolähteet jakautuvat asiantuntijoiden työkokemuksen kautta muodostuneeseen hiljaiseen tietoon, organisaation sisäisiin tietolähteisiin sekä ulkoisiin asiakkaalle suunnattuihin materiaaleihin. Hajautettu tietosisältö tuo haasteita tiedon löydettävyyteen ja hallintaan. Tapaustutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa kohdeyrityksen eri tukikanavien kautta tapahtuvaa tiedonjakoprosessia ja löytää kehityskohteita yrityksen tietosisältöjen hallintaan. Tutkimus on toteutettu laadullisena haastattelututkimuksena kohderyhmänä yrityksen sovellustuen asiantuntijat. Teoriapohjana tutkimuksen empiiriselle osiolle toimii kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuuskatsauksessa perehdytään tieto- ja teknologiapalveluiden käsitteisiin, tiedon rakentumiseen organisaatioympäristössä, IT tukipalveluihin ja niiden hallintaan sekä tietojohtamisen teoriamalleihin. Tiedonhallinnan prosessimalli sekä organisaation sisällönhallinnan teoriassa esiin nousseet näkökulmat toimivat perustana empiirisen osion haastattelurungolle. Tutkimustuloksista esiin nousi tiedon ylläpidon ja vastuuroolien merkitys toimivassa tiedonjakoprosessissa. Samalla organisaation tietokulttuuri vaikuttaa suuresti tiedon jakamisen onnistumiseen. Tietolähteiden personointi asiakastarpeeseen on ajankohtainen tulevaisuuden kehityssuunta tiedon jakamiselle. Keskitetty tiedonhallintajärjestelmä mahdollistaa tietolähteiden paremman hallinnoinnin. Samoin tekoälytoiminnot mahdollistavat ohjaamisen oikeisiin tietolähteisiin sekä hakutoimintojen optimoinnin asiakastarpeeseen. IT palveluhallinnan viitekehyksen mukauttaminen yrityksen toimintoihin toimii yhtenä ratkaisuna palveluprosessien parempaan hallintaan, toiminnan ketteryyden varmistamiseen ja mukautumiseen ohjelmistoalan muuttuviin vaatimuksiin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Osaamisen jakaminen ohjelmistoyrityksen projektitiimien välillä : tapaustutkimus
Jaakonaho, Kaisa (2014) -
Extreme Programming ja Rational Unified Process -prosessimallien soveltaminen pienen ohjelmistoyrityksen tarpeisiin : tapaus Samcom Oy
Johansson, Manu; Lajunen, Akseli (2007) -
Ohjelmistoyrityksen liiketoimintamalli ja sen muutos : tapaus Nomovok oy
Niemi, Sarianne (2015)Toiminta ohjelmistoalan kehittyvässä ja haastavassa kilpailuympäristössä vaatii ohjelmistoyrityksiltä jatkuvaa kykyä arvioida ja uudistaa omaa liiketoimintaansa verrattuna muihin. Liiketoimintamallin avulla ohjelmistoyritysten ... -
Implementing structured document production to support enterprise content management
Nurmeksela, Reija (University of Jyväskylä, 2017)Within enterprise content management (ECM), the major goal is to develop and deploy systematic solutions for managing documents and other content items. ECM implementation concerns the development and deployment of new ... -
From genres to content analysis : experiences from four case organizations
Honkaranta, Anne (Jyväskylän yliopisto, 2003)Anne Honkaranta tutkii väitöskirjatyössään, voiko organisaatiokommunikaation tutkimuksessa käytettyä genre-teoriaa käyttää apuna erilaisten dokumenttien ja Internet-sisältöjen sisällön analysointiin organisaatioissa, ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.