From genres to content analysis : experiences from four case organizations
Julkaistu sarjassa
Jyväskylä studies in computingTekijät
Päivämäärä
2003Oppiaine
TietojärjestelmätiedeAnne Honkaranta tutkii väitöskirjatyössään, voiko organisaatiokommunikaation tutkimuksessa käytettyä genre-teoriaa käyttää apuna erilaisten dokumenttien ja Internet-sisältöjen sisällön analysointiin organisaatioissa, ja millä tavoin teoriaa voi hyödyntää. Honkaranta kokeili genre-teorian soveltamista, menetelmiä, ja tekniikoita tapaustutkimuksissa neljässä eri organisaatiossa. Lisäksi hän keräsi tietoa sisällön hallinnan kehittämistarpeista.Honkaranta havaitsi tapaustutkimuksissa, että sisältöanalyysia tekevä analyytikko voi hyödyntää onnistuneesti sisällön analyysivaiheessa genre-teoriaa, sekä väitöskirjatyössä kehitettyjä genre-pohjaisia menetelmiä. Genre-teoriasta johdetut periaatteet tukevat kahden genre-menetelmän käyttöä. Menetelmien etuna on, että sisältöä voidaan analysoida teknologia- ja mediariippumattomalla tavalla, käyttäjien omia termejä ja sisältönimikkeitä käyttäen. Analyysi tehdään ryhmätyönä genre-menetelmiin valittuja tekniikoita hyödyntäen. Tekniikoiden hyödyntäminen ei edellytä osallistujilta tietämystä teknologioista tai medioiden käytöstä.
...
People in contemporary organizations are dealing with multiple information systems storing information in varying forms and units, including word processing documents, web pages, video, graphical files, email messages, and data elements in databases. The term content refers to the information in different forms enacted upon by various systems. Content analysis is needed for planning new solutions for information management in organizations. The environments may be complex, and new solutions should fit with the existing ones. The content may be scattered into multiple systems, and enacted by different means with varying technologies and media. It may even be difficult to identify and name the units of content to be managed. This dissertation aims to explore how the theory of genres - typified communicative actions used in recurrent situations – could be applied for content analysis. Findings of a literature review and four action research studies in four organizations are reported. In these organizations, content analysis was needed to elicit requirements for a new content management system, to specify assembly of new content from units of old content, and to migrate a part of the content to the Web. Units of content smaller than, for example, that of a document were analyzed. A mediator between concepts and content units of the user world and those of the technologies, media and systems was needed, and the theory of genres was utilized as such. The genre-based approach in content analysis supported the collaborative design of content, and encouraged people to define the contemporary and future content with their own terminology. Use of domain-oriented concepts allowed identification and analysis of the content that was vague by its features, regardless of users’ limited knowledge of technologies or media. The two genre-based methods developed adopted consensus-creating workshops, wall-diagram technique, mind maps, and jointly filled questionnaire forms as collaborative techniques for content analysis. Use of these techniques was observed to help in avoiding communication breakdowns, and support users on making their requirements explicit.
...
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoISBN
951-39-1649-9ISSN Hae Julkaisufoorumista
1456-5390Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Väitöskirjat [3568]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Implementing structured document production to support enterprise content management
Nurmeksela, Reija (University of Jyväskylä, 2017)Within enterprise content management (ECM), the major goal is to develop and deploy systematic solutions for managing documents and other content items. ECM implementation concerns the development and deployment of new ... -
Servant Leadership in a Nordic Healthcare Organization
Halonen, Katja; Riivari, Elina (Palgrave Macmillan, 2022)The aim of this chapter is to deepen the understanding of employees’ perceptions of servant leadership (SL) in the context of healthcare organizations. The empirical findings are based on the analysis of qualitative data ... -
Liiketoimintatiedon hallintajärjestelmä ja sen hyödyt riskienhallinnassa
Valtonen, Jerry (2020)Organisaatioiden käytettävissä olevaan datan hyödyntämiseen liitetään usein liiketoimintatiedon käsite. Tämä tutkielma tarkastelee liiketoimintatietoa, liiketoimintatiedon hallintajärjestelmän rakennetta sekä massadatan ... -
Dynamic Enterprise Business Development with Dual Capability EAM
Poutanen, Jouko; Pulkkinen, Mirja (Springer International Publishing, 2022)Organizational agility combined with high level of enterprise IT control, and both business and IT risk management, shapes the focal problem of this study. We add a third case to a previously published analysis of two ... -
Contextual and structural metadata in enterprise document management
Lyytikäinen, Virpi (University of Jyväskylä, 2004)Väitöskirjatutkimuksessa tarkasteltiin dokumenttikokoelmiin liittyvän, dokumenttien tuottamisympäristöstä ja dokumenttien loogisesta rakenteesta kertovan tiedon keräämistä ja hyödyntämistä. Dokumenttien tuottamisympäristöä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.