dc.contributor.advisor | Kalalahti, Mira | |
dc.contributor.author | Myllylä, Marju | |
dc.contributor.author | Jänkälä, Heidi | |
dc.date.accessioned | 2023-05-26T07:06:17Z | |
dc.date.available | 2023-05-26T07:06:17Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87229 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksemme tarkoituksena oli hahmottaa nuorten parissa toimivien opinto-ohjaajien toteuttamaa yhteiskunnallisesti tiedostavaa ohjausta. Tarkastelimme opinto-ohjaajien kuvaamia käsityksiä, käytännön työtapoja ja haasteita koskien tätä lähestymistapaa. Yhteiskunnallisesti tiedostava ohjausnäkökulma haastaa ohjausalan toimijoita huomioimaan yksilöllisen näkökulman lisäksi sosiaalisten ja rakenteellisten tekijöiden vaikutukset ohjauksessa ja ohjattavien elämässä.
Tutkimusaineisto koostui kirjoituskutsulla kerättyjen peruskoulussa ja toisella asteella toimivien opinto-ohjaajan kirjoituksista. Analysoimme saamamme seitsemän kirjoitusta teoriaohjaavalla temaattisella analyysilla.
Havaitsimme ohjaajien korostavan yhteiskunnallisesti tiedostavassa ohjauksessa kriittistä tiedostamista ja sen tukemista sekä rakenteellisen eriarvoisuuden haastamista ja moninaisuuden huomioimista. Haasteeksi ohjaajat kokivat resurssien rajallisuuden ja ohjaustyöhön kohdistuvat ristiriitaiset odotukset.
Tuloksemme toivat esille opinto-ohjaajien työhön liittyvän tasapainoilun toivon luomisen ja eriarvoisuuden esiin tuomisen välillä, jotteivat lannistaisi nuoria liikaa. Ohjaajien toiminnassa korostuivat yksilön ja koulun tasolla toimiminen, mutta yhteiskunnallisen tason näkökulmat jäivät vähemmälle huomiolle. Lisäkoulutuksella voidaan vahvistaa ymmärrystä yhteiskunnallisesti tiedostavan ohjauksen toteuttamisesta. | fi |
dc.format.extent | 88 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | yhteiskunnallisesti tiedostava ohjaus | |
dc.subject.other | kriittinen tiedostaminen | |
dc.title | "Miten kamalan isoja ne erot ovat ja miten ihmeessä me voisimme niihin yhteiskunnassa vaikuttaa." : yhteiskunnallisesti tiedostava ohjaus nuorten parissa toimivien opinto-ohjaajien näkökulmasta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202305263289 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Ohjausalan maisteriohjelma | fi |
dc.contributor.oppiaine | Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 1031 | |
dc.subject.yso | sosiaalinen oikeudenmukaisuus | |
dc.subject.yso | opinto-ohjaus | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | oppilaanohjaus | |
dc.subject.yso | opinto-ohjaajat | |
dc.subject.yso | yhteiskunta | |
dc.subject.yso | yhteiskunnalliset vaikutukset | |