Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorMehtälä, Saana
dc.date.accessioned2023-05-24T09:49:32Z
dc.date.available2023-05-24T09:49:32Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.isbn978-951-39-9633-8
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87142
dc.description.abstractInformation technology (IT) and its applications have become integral parts of modern society. The implications of IT use have been widely discussed, including both the beneficial and adverse effects on the well-being of individuals. In the case of young people under 18 years of age, the amount of time spent using IT on a daily basis has received much attention in the literature. However, there is limited knowledge about the complexities surrounding young people's stressful IT use experiences, coping and well-being as well as challenges related to online education and school life. Thus, the present doctoral dissertation aims to add an understanding of how young people’s use of IT relates to their well-being. More specifically, the main contributions of the current dissertation include uncovering the following: 1) young people’s stressful IT use experiences, 2) problem-focused coping strategies used by young people to address stressful IT use experiences, 3) teachers’ views of IT use–related challenges with online and onsite education, 4) teachers’ views of the challenges related to pupils’ online interactions and strategies to facilitate school life, and 5) the design features of ITs designed to promote the mental health and well-being of children and young people. Young people’s stressful experiences relate to different dimensions of IT use, and they can effectively use problem-focused strategies to address them. Teachers can identify challenges associated with IT use for onsite and online education that seem to be affected by the degree and pace of IT use. Teachers can find addressing the online interactions of pupils as taxing, creating the need for establishing clearer roles and responsibilities for different actors. Finally, the ITs targeted to young people could benefit from paying more attention to the mental health and well-being context, as well as focusing on young people as a user group. The results of the dissertation show that the connections of IT use to well-being relate to the technological, social, and individual characteristics that should be considered in their respective IT use contexts. Future research should aim to further explore the dimensionality of young people’s IT use that might contribute to different level well-being outcomes. Keywords: information technology, well-being, young people, leisure, school, teachersen
dc.description.abstractInformaatioteknologiasta (IT) ja sen sovelluksista on tullut kiinteä osa nykyaikaista yhteiskuntaa. IT:n käytön mahdollisista vaikutuksista yhteiskunnan eri aloilla on keskusteltu laajasti, pitäen sisälleen myönteiset ja kielteiset vaikutuksen yksilöiden hyvinvointiin. Alle 18-vuotiaiden nuorten kohdalla IT:n parissa päivittäin vietetty aika on saanut erityisen paljon huomiota kirjallisuudessa. Nuorten stressaavat IT:n käyttökokemukset, selviytymiskeinot ja hyvinvointi sekä online-opetus ja kouluelämä muodostavat kuitenkin monitahoisia kokonaisuuksia, joihin liittyvä ymmärrys on rajallista. Tämä väitöskirja pyrkii lisäämään tietämystä IT:n käytön yhteyksistä nuorten hyvinvointiin. Väitöskirjan pääasiallisina kontribuutioina rakennetaan ymmärrystä 1) nuorten stressaavista IT:n käyttökokemuksista 2) nuorten ongelmakeskeisistä selviytymisstrategioista stressaavien IT:n käyttökokemusten hallintaan 3) opettajien näkemyksistä IT:n käyttöön liittyvistä haasteista perinteisessä ja online-opetuksessa 4) opettajien näkemyksistä oppilaiden online-vuorovaikutukseen liittyvistä haasteista ja niihin liittyvistä strategioista kouluarjen helpottamiseksi sekä 5) lapsille ja nuorille suunnattujen mielenterveys- ja hyvinvointisivustojen ja -sovellusten suunnitteluelementeistä. Nuorten stressaavat IT:n käyttökokemukset voivat liittyä useisiin IT:n käyttöulottuvuuksiin ja he osaavat tehokkaasti käyttää ongelmakeskeisiä selviytymiskeinoja tilanteiden hallintaan. Opettajat voivat tunnistaa IT:n käyttöön liittyviä haasteita sekä perinteisessä että online-opetuksessa ja havaittuihin haasteisiin näyttäisi vaikuttavan IT:n käytön aste ja tahti. Oppilaiden sosiaalisen vuorovaikutuksen haasteiden ratkaiseminen voi tuntua opettajista kuormittavalta, luoden tarpeen eri toimijoiden roolien ja vastuiden selkeämpään määrittämiseen. Lapsille ja nuorille suunnatut digitaaliset ratkaisut voisivat puolestaan hyötyä mielenterveyskontekstin sekä nuorten käyttäjien paremmasta huomioimisesta. Väitöskirjan tulokset osoittavat, että IT:n käytön yhteydet hyvinvointiin liittyvät teknologisiin, sosiaalisiin ja yksilökohtaisiin tekijöihin, joita tulisi tarkastella omassa IT:n käyttökontekstissaan. Tulevan tutkimuksen tulisi pyrkiä selvittämään IT:n käytön moniulotteisuutta sekä siihen liittyviä eritasoisia hyvinvointivaikutuksia yhä syvemmällä tasolla. Asiasanat: informaatioteknologia, hyvinvointi, nuoret, vapaa-aika, koulu, opettajatfi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.publisherJyväskylän yliopisto
dc.relation.ispartofseriesJYU dissertations
dc.relation.haspart<b>Artikkeli I:</b> Mehtälä, S., Salo, M., Tikka, S., & Pirkkalainen, H. (2022). Exploring early adolescents’ stressful IT use experiences. <i>Behaviour and information technology, Early online. </i> DOI: <a href="https://doi.org/10.1080/0144929X.2022.2109991"target="_blank"> 10.1080/0144929X.2022.2109991 </a>
dc.relation.haspart<b>Artikkeli II:</b> Mehtälä, S., Salo, M., Tikka, S., & Pirkkalainen, H. (2022). Exploring Early Adolescents' Problem-Focused Strategies for Coping With Stressful IT Use Experiences. In <i>ECIS 2022 : Proceedings of the 30th European Conference on Information Systems, Timisoara, Romania, June 20.-24.2022 (Article 6). Association for Information Systems.</i> <a href="https://aisel.aisnet.org/ecis2022_rp/6/"target="_blank"> Full text</a>
dc.relation.haspart<b>Artikkeli III:</b>Mehtälä, S., Salo, M., Rinne, A., Koskelainen, T., & Pirkkalainen, H. (2023). Schoolteachers’ experiences of the challenges associated with information technology use in traditional and online education. <i>Article accepted to the 14th Scandinavian Conference on Information Systems (SCIS2023).</i>
dc.relation.haspart<b>Artikkeli IV:</b> Mehtälä, S., Salo, M., & Pirkkalainen, H. (2023). Teachers’ perceptions of the challenges with pupils’ online social interaction. <i>Article under review in a journal.</i>
dc.relation.haspart<b>Artikkeli V:</b> Mehtälä, S., Kankaanranta, M., Rousi, R., & Clements, K. (2019). Digital Mental Health Resources for Children and Youth : Evaluation of Strengths in User Interface Design. In <i>T. Bastiaens (Ed.), Proceedings of EdMedia + Innovate Learning 2019 (pp. 1863-1871). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).</i> <a href="https://www.learntechlib.org/primary/p/210217/"target="_blank"> Full text</a>
dc.rightsIn Copyright
dc.titleThe role of information technology in the well-being of young people in school and leisure contexts: perspectives from IT use and design
dc.typeDiss.
dc.identifier.urnURN:ISBN:978-951-39-9633-8
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.relation.issn2489-9003
dc.rights.copyright© The Author & University of Jyväskylä
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationdoctoralThesis
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright