Kirjoittamisen tiloja
Tarkastelen omaa kirjoittamistani tutkimalla valmistunutta mutta toistaiseksi julkaisematonta runokokoelmaani. Kokoelman tekstit kulkevat sekä lähiluonnossa että vähän muillakin mailla. Otin tarkastelun kohteeksi erityisesti kirjoittamisen tilat, paikat tai hetket, joissa olen runojani kirjoittanut ja luultavasti vastaisuudessakin kirjoitan. Minua kiinnostaa se, missä runoilija kirjoittaa ja miten esimerkiksi kirjoittaessaan voi päästä metsään olematta metsässä. Näitä tutkin omien kokemusteni kautta. Tutkimuskysymyksinä ovat: miten kirjoittamisen paikat tai tilat näkyvät runoissa, missä fyysisesti kirjoitan, ja mikä on kirjoittamispaikkojen suhde runoihin.
Tutkimusotteeni on autoetnografinen, omaa tekemistä ja kokemista kuvaileva. Poimin kokoelmasta käsin yhden tai useamman sanan ilmaisuja, joiden katson jotenkin ilmaisevan tilaa. Tilan käsitteen rinnalla kulkevat paikka ja aika. Luokittelin ilmaisuja eri alaluokkiin ja nostin joitakin ilmaisuja runoesimerkkien kautta tarkempaan tarkasteluun. Tilan ilmaisemisen luokiksi muodostuivat suorat tilan ilmaisut, tilan ilmaiseminen tekemisenä ja tilan ilmaiseminen aistihavaintoina. Kussakin luokassa löytyy tarkempia analyysiyksiköitä kuten se, oliko tekeminen runon puhujan omaa vai jonkun tai jonkin muun tekemistä. Kuvaan aistihavaintoja myös erikseen näkö-, kuulo-, tunto- ja hajuhavaintoina. Lisäksi nostan esiin joitakin yksittäisiä muita havaintoja.
Tilan ilmaisujen luokittelu valitsemieni analyysiyksiköiden perusteella osoittaa niiden tulkinnallisuuden ja limittäisyyden. Pidän tätä merkkinä runojeni kerroksellisuudesta ja monitulkintaisuudesta. Samoin kuin olen kävellyt luonnossa kirjoittaessani ja runomuistiinpanoja tehdessäni, kävelen uudelleen mielessäni noiden paikkojen läpi analysoidessani ja pohtiessani teksteistä poimimiani ilmaisuja. Analyysini vahvistaa identifioitumistani luontorunoilijaksi. Kirjoittamistavalleni löytyy kirjallisuudesta myös nimi: kävelykirjoittaminen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Lehden kärjessä pisara, ajatus, piste!" : ekorunouden kirjoittaminen luontosuhteiden ja -käsitysten muuttajana
Räsänen, Seela (2022)Tutkin maisterintutkielmassani ekorunouden kirjoittamista. Tavoitteenani oli selvittää, voiko kirjoittaja itse ekorunojen avulla muuttaa luontosuhdettaan ja -käsityksiään ja näin luoda kestävämmän yhteyden ympäristöönsä ... -
Kirjoittamisen opetus yläkoulussa ja lukiossa : tapaustutkimus kirjoittamisen opettamisesta opetusharjoittelukoulussa lukuvuonna 2017-2018
Häyhä, Hilla (2018)Viime aikoina on keskusteltu paljon nuorten heikentyneestä luku- ja kirjoitustaidosta, jotka ennakoivat myöhempää menestystä opinnoissa ja työelämässä. Kirjoittamisen opetus koulussa on siis tärkeää nuorten tulevaisuuden kannalta. ... -
Kirjoittamisen opettajan kertomus : kirjoittamisen opettamisesta kognitiiviselta pohjalta
Ekström, Nora (Jyväskylän yliopisto, 2011) -
An In-between Reader : Situatedness and Belonging in Tove Jansson’s Helsinki
Amey, Evgenia (Literary Geographies, 2021)Finnish-Swedish artist and writer Tove Jansson (1914–2001), widely known as the author of the Moomin books, was born in Helsinki and resided there for the greater part of her life. The city features as a setting for her ... -
Erään luovan tietokirjan synty : autoetnografinen tutkimus tekstin synnyttämisestä
Leino, Maarit (2023)Kandidaatintutkielmassa tutkitaan erään luovan tietokirjan käsikirjoituksen taiteellista syntyprosessia. Vuosikymmenet olen katsonut työelämää kvantitatiivisesta ja luonnontieteellisestä näkökulmasta. Siksi ajatus oman ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.