Unet, tietoisuus ja luova flow-kirjoittaminen - fenomenologis-hermeneuttinen kandidaatintutkielma
Tavoitteeni tässä kandidaatintutkielmassa on ymmärtää unimaailman ja tiedostamattoman merkitys luovan kirjoittajan näkökulmasta. Kysyn, voiko syvemmällä itseymmärryksellä, ts. itsetietoisuudella saavuttaa tuloksia, jotka edistäisivät tavoitteitani luovana kirjoittajana.
Tutkimuslauseeni on: Parantavatko unet kirjoittajan kognitiivisia, konatiivisia ja affektiivisia taitoja ja kirjoittamisen luovuutta?
Hypoteesini on: Unet tuovat tajunnan tiedostamattomasta muistikuvia tietoisuuteen ja unet lisäävät kirjoittajan luovuutta unien aikaisen vapaan assosioinnin avulla, jolloin vanhat ja tuoreet muistikuvat organisoituvat sekä yhdistyvät uusilla ja yllättävillä tavoilla.
Apuhypoteesini on: Kirjoittajan flow-tilassa tietoisuutta hallitsee imaginäärinen minä, jota voidaan episteemisesti selittää yhteydellä tiedostamattomaan.
Kysyn implisiittiseesti, ovatko unia hyödyntävät kirjoittajat saavuttaneet itsetuntemuksessaan ja itsetietoisuudessaan jotain sellaista, joka edistää heidän luovuuttaan.
Uskon, että omaa tiedostamatonta maailmaa tutkimalla ja tietoisuuteen tuomalla sekä rationaalisesti työstämällä löytöjä voi unimaailman ilmiöiden tutkiminen olla arvokas lähde ammentaa uusia sisältöjä ja raikasta ilmaisua luovaan kirjoittamiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Animal consciousness : Peter Olivi on cognitive functions of the sensitive soul
Toivanen, Juhana (University of Jyväskylä, 2009) -
Essays on early modern conceptions of consciousness: Descartes, Cudworth, and Locke
Lähteenmäki, Vili (University of Jyväskylä, 2009) -
Pelastaako pelaaminen matematiikan? : pelillisyys osana kuudennen luokan matematiikan opetusta
Danschu, Pekka; Salminen, Minna (2015)TIIVISTELMÄ Danschu, P. & Salminen, M. 2015. Pelastaako pelaaminen matematiikan? Pelillisyys osana kuudennen luokan matematiikan opetusta. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu ... -
Reflektiivisen ajattelun tasot sekä yhteys seikkailukasvatukselliseen toimintaan
Partanen, Reea (2021)Tämän pro-gradu tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, millä reflektiivisen ajattelun tasolla seikkailukasvatukselliseen toimintaan osallistuneet, iältään 18–26-vuotiaat nuoret aikuiset, toimivat. Lisäksi tarkasteltiin miten ... -
Opettajan asiantuntijuus inkluusiossa : luokanopettajien kokemuksia erityisestä tuesta yleisopetuksen luokassa
Kuitunen, Iris (2022)Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tarkastella asiantuntijuuden vaikutusta kokemuksiin. Tutkimuksen kohteena olivat aloittavat luokanopettajat, joilla oli alle kaksi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.