Unet, tietoisuus ja luova flow-kirjoittaminen - fenomenologis-hermeneuttinen kandidaatintutkielma
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tavoitteeni tässä kandidaatintutkielmassa on ymmärtää unimaailman ja tiedostamattoman merkitys luovan kirjoittajan näkökulmasta. Kysyn, voiko syvemmällä itseymmärryksellä, ts. itsetietoisuudella saavuttaa tuloksia, jotka edistäisivät tavoitteitani luovana kirjoittajana.
Tutkimuslauseeni on: Parantavatko unet kirjoittajan kognitiivisia, konatiivisia ja affektiivisia taitoja ja kirjoittamisen luovuutta?
Hypoteesini on: Unet tuovat tajunnan tiedostamattomasta muistikuvia tietoisuuteen ja unet lisäävät kirjoittajan luovuutta unien aikaisen vapaan assosioinnin avulla, jolloin vanhat ja tuoreet muistikuvat organisoituvat sekä yhdistyvät uusilla ja yllättävillä tavoilla.
Apuhypoteesini on: Kirjoittajan flow-tilassa tietoisuutta hallitsee imaginäärinen minä, jota voidaan episteemisesti selittää yhteydellä tiedostamattomaan.
Kysyn implisiittiseesti, ovatko unia hyödyntävät kirjoittajat saavuttaneet itsetuntemuksessaan ja itsetietoisuudessaan jotain sellaista, joka edistää heidän luovuuttaan.
Uskon, että omaa tiedostamatonta maailmaa tutkimalla ja tietoisuuteen tuomalla sekä rationaalisesti työstämällä löytöjä voi unimaailman ilmiöiden tutkiminen olla arvokas lähde ammentaa uusia sisältöjä ja raikasta ilmaisua luovaan kirjoittamiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5296]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pelastaako pelaaminen matematiikan? : pelillisyys osana kuudennen luokan matematiikan opetusta
Danschu, Pekka; Salminen, Minna (2015)TIIVISTELMÄ Danschu, P. & Salminen, M. 2015. Pelastaako pelaaminen matematiikan? Pelillisyys osana kuudennen luokan matematiikan opetusta. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu ... -
Reflektiivisen ajattelun tasot sekä yhteys seikkailukasvatukselliseen toimintaan
Partanen, Reea (2021)Tämän pro-gradu tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, millä reflektiivisen ajattelun tasolla seikkailukasvatukselliseen toimintaan osallistuneet, iältään 18–26-vuotiaat nuoret aikuiset, toimivat. Lisäksi tarkasteltiin miten ... -
Opettajan asiantuntijuus inkluusiossa : luokanopettajien kokemuksia erityisestä tuesta yleisopetuksen luokassa
Kuitunen, Iris (2022)Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tarkastella asiantuntijuuden vaikutusta kokemuksiin. Tutkimuksen kohteena olivat aloittavat luokanopettajat, joilla oli alle kaksi ... -
”Muut on sillein, että miks sä niille puhut, eihän ne ymmärrä mitään” : hevosavusteinen toiminta lapsen kokemana
Ekonen, Emma (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia lapsella on hevosavusteisesta toiminnasta. Hevosen avulla toteutettavasta terapeuttisesta toiminnasta löytyy huomattava määrä tutkimustietoa (Stergiou, ... -
Oppilaiden kokemuksia ilmiöoppimisesta musiikin oppiaineen näkökulmasta Yhteistä virtaa -hankkeessa
Palola, Annukka (2022)Pro gradu –tutkimuksessa tarkastelen ilmiöoppimista musiikin oppiaineen näkökulmasta. Tarkoituksena oli ymmärtää ja kuvata oppilaiden kokemuksia Yhteistä virtaa -hankkeen musiikkityöpajoista. Tutkimusaineistona toimii ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.