Show simple item record

dc.contributor.advisorKalaja, Sami
dc.contributor.advisorIhalainen, Johanna
dc.contributor.authorKnuuttila, Veikko
dc.date.accessioned2023-05-23T06:23:41Z
dc.date.available2023-05-23T06:23:41Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87106
dc.description.abstractMotorisilla taidoilla tarkoitetaan tehtäviä, jotka vaativat tietoista kehon liikettä erityisen tavoitteen saavuttamiseksi. Määrätietoinen harjoittelu on toimintaa, joka tähtää harjoiteltavan taidon kehittämiseen. Sen tunnusmerkkejä ovat palaute, keskittyminen, harjoittelijan suuri motivaatio ja ”ideaali” suoritustekniikka, jonkalaisiksi toistoja pyritään muovaamaan. Differentiaalioppiminen on taitoharjoittelumenetelmä, joka pohjautuu kehon itseorganisoitumiseen. Sen tunnusmerkkejä ovat suuri vaihtelu toistojen välillä, sekä palautteen puute. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, voiko tempausta kehittää differentiaalioppimisella ja määrätietoisella harjoittelulla, sekä saavutetaanko toisella menetelmä parempia tuloksia. Molemmilla menetelmillä motoriset taidot ovat kehittyneet aiemmissa tutkimuksissa, mutta harjoitusmenetelmiä ei ole verrattu suoraan keskenään. Taidoksi valikoitui tempaus, liikkeen vaativuuden vuoksi. Tutkimus koostui alku- ja lopputesteistä, sekä 4 viikkoa kestävästä harjoittelujaksosta. Tutkimukseen osallistui 17 tutkittavaa, joista 2 putosi pois. Tutkittavat jaettiin differentiaalioppimisen ja määrätietoisen harjoittelun ryhmiin, joiden kehitystä vertailtiin alku- ja lopputestien välillä. Ryhmät harjoittelivat 2 kertaa viikossa. Suorituskykyä mitattiin 1 RM tuloksen, sekä tangon horisontaalisuuntaisen siirtymän avulla. Molempien ryhmien tempauksen 1 RM tulos nousi merkitsevästi (p<0.05). Differentiaalioppimisen ryhmän 1 RM tulos nousi merkitsevästi enemmän (p<0.05). Tangon horisontaalisuuntaisessa siirtymässä ei tapahtunut kummallakaan ryhmällä tai ryhmien välillä merkitseviä muutoksia. Ryhmien kasvanut 1 RM tulos ei ollut yllättävä, sillä molemmilla harjoittelumenetelmällä on saatu aikaisemmissa tutkimuksissa kehitystä motorisiin taitoihin. Differentiaalioppimisen ryhmän suurempi 1 RM tulos voi selittyä harjoittelussa käytetyillä suuremmilla kuormilla ja liikenopeuksilla, ja/tai useammilla kokonaissuorituksilla. On myös mahdollista, että suuri satunnaisten häiriöiden määrä on johtanut taidon tehokkaampaan konsolidaatioon.fi
dc.format.extent49
dc.language.isofi
dc.subject.otherdifferentiaalioppiminen
dc.subject.othermäärätietoinen harjoittelu
dc.subject.othertaitoharjoittelu
dc.subject.othertempaus
dc.titleDifferentiaalioppimisen ja määrätietoisen harjoittelun vaikutus tempaukseen aloittelijoilla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305233179
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineValmennus- ja testausoppifi
dc.contributor.oppiaineScience in Sport Coaching and Fitness Testingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi5013
dc.subject.ysoharjoittelu
dc.subject.ysomotoriset taidot
dc.subject.ysovalmennus
dc.subject.ysomotoriikka
dc.subject.ysooppiminen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record