Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKoivula, Merja
dc.contributor.authorKärkkäinen, Elli
dc.date.accessioned2023-05-23T06:12:30Z
dc.date.available2023-05-23T06:12:30Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87104
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää TUIKKU – tunnetaitoja ja osallisuutta varhaiskasvatukseen- hankkeessa toteutetun intervention yhteyttä lasten sosioemotionaalisiin taitoihin sekä aikuisen ja lapsen väliseen vuorovaikutussuhteeseen. Tätä tutkittiin varhaiskasvatuksen henkilöstön täyttämien lasten sosioemotionaalisia taitoja sekä heidän omaa vuorovaikutussuhdettaan lapseen mittaavien kyselyiden avulla, jotka kerättiin intervention alussa tammi–helmikuussa 2022 ja lopussa touko–kesäkuussa 2022. Vastauksia haluttiin erityisesti siihen oliko interventio- ja kontrolliryhmän välillä tilastollisesti merkitsevää eroa lasten sosioemotionaalisten taitojen sekä vuorovaikutussuhteen osalta alku- ja loppumittauksen välillä. Tutkimuksen käytännön tavoitteena oli myös koota tietoa siitä, miten lasten sosioemotionaalisia voitaisiin tukea. Tutkimukseen osallistui 192 3–6-vuotiasta lasta, joista 141 kuului interventio- ja 51 kontrolliryhmään. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Aineiston analyysi suoritettiin t-testien, ristiintaulukoinnin sekä toistettujen mittausten varianssianalyysin menetelmin. Intervention ei nähty olevan tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä lasten sosioemotionaalisiin taitoihin, mutta lapset kehittyivät yhteistyötaitojen, empatia, tunteiden vakauden ja impulsiivisuuden osalta tilastollisesti merkitsevästi kummassakin ryhmässä. Sukupuolella nähtiin olevan tilastollisesti merkitsevää yhteyttä taitoihin yhteistyötaitojen, empatian sekä tunteiden säätelyn osalta. Vaikka tulokset eivät olleet tilastollisesti merkitseviä siinä määrin kuin oli toivottu, antoi tutkimus hyviä suuntaviivoja sille, että kehitystä kummassakin ryhmässä tapahtui. Osittain se voidaan selittää luonnollisella taitojen kehittymisellä.fi
dc.format.extent48
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.titleYhteistyötaitoja ja empatiaa : TUIKKU-intervention yhteys 3-6-vuotiaiden lasten sosioemotionaalisiin taitoihin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305233177
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysososioemotionaaliset taidot
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysotunnetaidot
dc.subject.ysointerventio
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright