Show simple item record

dc.contributor.advisorJaakkola, Timo
dc.contributor.authorTurunen, Petrus
dc.date.accessioned2023-05-22T11:25:39Z
dc.date.available2023-05-22T11:25:39Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87087
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, luokanopettajien kokemuksia oppituntien aikaisen taukoliikunnan vaikutuksesta oppilaiden luokkahuonekäyttäytymiseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös, millaiseksi luokanopettajat kokevat hyvän luokkahuonekäyttäytymisen ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat. Aikaisempien tutkimusten mukaan oppitunneille sijoitetulla taukoliikunnalla on ollut positiivisia vaikutuksia oppilaiden käyttäytymiseen ja keskittymiseen luokkahuoneessa. Luokanopettajien kokemusten tutkiminen antaa tärkeää tietoa siitä voidaanko taukoliikunnoilla parantaa oppilaiden luokkahuonekäyttäytymistä ja voidaanko taukoliikuntoja käyttää työkaluna osana opetusta myös jatkossa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimuksen metodologisena lähtökohtana toimii fenomenologia. Aineisto kerättiin tutkimukseen teemahaastatteluilla ja tutkimukseen osallistui yhteensä viisi kuudennen luokan luokanopettajaa. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Taukoliikuntana tutkimuksessa toimi noppataukoliikunta, jossa noppaa heittämällä arvotaan tehtävä taukoliikuntaliike, sekä toistomäärä. Taukoliikuntaliikkeet olivat joko fyysistä tekemistä tai aivoja herätteleviä harjoitteita. Luokkahuonekäyttäytyminen jakautui tutkittavien vastausten perusteella toivottuun käyttäytymiseen ja ei toivottuun käyttäytymiseen sekä luokkahuonekäyttäytymistä heikentäviin- ja parantaviin tekijöihin. Analyysin pohjalta luokanopettajien kokemukset noppataukoliikunnan vaikutuksesta luokkahuonekäyttäytymiseen tuotti kaksi luokkahuonekäyttäytymistyyppiä. Luokkahuonekäyttäytymistyypit olivat ”taukoliikunnalla ei suuria vaikutuksia” sekä ”taukoliikunta parantaa vireystilaa ja vaikuttaa keskittymiseen”. Suurimpana vaikuttavana tekijänä taukoliikunnan vaikutuksiin oli luokanopettajien kokemus oman luokkansa luokkahuonekäyttäytymisestä ennen taukoliikuntajaksoa. Luokkahuonekäyttäytymisen ollessa hyvällä tasolla ennen taukoliikuntaa vaikutukset jäivät vähäisemmiksi. Jos luokkahuonekäyttäytymisessä oli kehitettävää ennen taukoliikuntaa, taukoliikunta paransi oppilaiden vireystilaa ja vaikutti oppilaiden keskittymiseen oppitunnilla. Luokanopettajat korostivat opettajan havainnoinnin merkitystä oikean hetken löytämiseksi taukoliikunnalle. Väärään kohtaan sijoitetulla taukoliikunnalla voi olla ennemminkin luokkahuonekäyttäytymistä heikentävä vaikutus. Tutkimus osoittaa, että oppituntein aikaisella taukoliikunnalla voidaan vaikuttaa oppilaiden luokkahuonekäyttäytymiseen. Taukoliikunta paransi oppilaiden vireystilaa luokassa ja vaikutti oppilaiden keskittymiseen.fi
dc.description.abstractThe purpose of this study was to investigate primary school teachers experiences of the effects of classroom physical activity breaks on student’s classroom behavior. The study also examined how teachers perceive good classroom behavior and what factors affect it. Previous research has shown that physical activity during breaks placed between lessons has had positive effects on students’ behavior and concentration in the classroom. Examining teachers’ experiences provides important information on whether break-time physical activity can improve student’s classroom behavior and whether it can be used as a tool in teaching in the future. The study was conducted as qualitative research with phenomenology as the methodological approach. The data was collected through theme interviews, with a total of five sixth-grade primary school teachers participating in the study. Content analysis was used as the data analysis method. The Physical activity breaks used in the study was a dice-based physical activity, in which the exercise to be performed and the number of repetitions is drawn by rolling a dice. Exercises were either physical activities or brain-stimulating exercises. Based on the responses of the participants, classroom behavior was divided into desired behavior, undesired behavior, and factors that either improve or deteriorate classroom behavior. The analysis produced two types of classroom behavior in the relation to the effects of physical activity breaks: one type where there were no significant effects and another where physical activity breaks improved students’ alertness and concentration. The teacher’s perception of their own class’s behavior prior to the physical activity breaks period was the most significant factor affecting the effects of physical activity breaks. When the classroom behavior was at good level before intervention, the effects were smaller. If there was room for improvement in classroom behavior before the intervention, the physical activity breaks improved students state of alertness and affected the student’s concentration during the lesson. The teachers emphasized the importance of teacher observation in finding the right moment for the physical activity breaks. Placing physical activity breaks at the wrong time can have a detrimental effect on classroom behavior. The research shows that during class, physical activity breaks can influence students' classroom behavior. Physical activity breaks improved the students' state of alertness in class and affected the students' concentration.en
dc.format.extent70
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherluokkahuonekäyttäytyminen
dc.subject.othervireystila
dc.subject.otherkeskittyminen
dc.subject.otherhäiriökäyttäytyminen
dc.subject.othernoppataukoliikunta
dc.titleLuokanopettajien kokemuksia taukoliikunnan vaikutuksesta oppilaiden luokkahuonekäyttäytymiseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305223161
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysojärjestyshäiriöt
dc.subject.ysotaukoliikunta
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysovaikutukset
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright