Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKataja, Riikka
dc.date.accessioned2023-05-22T11:12:31Z
dc.date.available2023-05-22T11:12:31Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87081
dc.description.abstractKirjallisuuden käytöllä kielten opetuksessa on pitkät perinteet ja siihen liittyviä hyötyjä ja haittoja on tutkittu paljon (esim. Sun 2021). Kirjallisuuden käyttöä on perusteltu esimerkiksi materiaalin autentti-suudella, kielellisellä monipuolisuudella, sekä kulttuurintuntemukseen liittyvillä tekijöillä (Collie & Slater 1987). Erityisesti kirjallisuuden kyky herättää ajatuksia ja tunteita on koettu sen vahvuudeksi, mutta tämän hyödyntäminen on jäänyt kieltenopetuksessa sivuosaan. Myös suomalaisia englannin oppikirjoja tarkastellessani huomasin, että ne sisältävät kirjallisuutta vain pieniä määriä ja siihen liit-tyvät tehtävät keskittyvät enimmäksi luetunymmärtämiseen sekä kielellisiin elementteihin. Samaan aikaan on ollut kasvavaa huolta suomalaisten nuorten lukutaidosta, sillä nuoret lukevat perinteistä kirjallisuutta vapaa-ajallaan yhä vähemmän (Hanifi 2021). Tämä materiaalipaketti on suunniteltu peruskoulun yhdeksännelle luokalle, ja se käsittelee kirjallisuutta vaihtoehtoisesta näkökulmasta: tavoitteena on innostaa oppilaita lukemaan lisää vapaa-ajallaan. Materiaalina toimivat kolme jännitysnovellia, jotka on pyritty valitsemaan oppilaiden mieltymyksiin perustuen. Novellien pohjalta on rakennettu kuuden oppitunnin kokonaisuus, jossa sovelletaan luovan pedagogiikan (creative pedagogy) aatteita. Monipuolisissa tehtävissä oppilaat esittävät novelleista omia näkemyksiään, keskustelevat niissä esiintyvistä teemoista ja inspiroituvat lukemastaan tehden omia tuotoksiaan. Opettajan rooli on rakentaa kannustava ilmapiiri, olla avoin oppilaiden ideoille sekä auttaa heitä suoriutumaan tehtävistä. Materiaalipaketti harjoittaa oppilaita lukemaan englanniksi turvallisessa ja paineettomassa ympäris-tössä. Kielitaidon lisäksi he oppivat, kuinka kirjallisuudesta voi keskustella ja mitä elementtejä kuuluu kirjallisuuden analysointiin.fi
dc.format.extent63
dc.language.isoen
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othercreative pedagogy
dc.subject.othermaterial package
dc.subject.otherEFL
dc.titleSpooky stories for EFL education : a chilling material package
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305223155
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysokirjallisuus
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysoliterature
dc.subject.ysotextbooks
dc.subject.ysoreading
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysostudy material
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright