dc.contributor.author | Kataja, Riikka | |
dc.date.accessioned | 2023-05-22T11:12:31Z | |
dc.date.available | 2023-05-22T11:12:31Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87081 | |
dc.description.abstract | Kirjallisuuden käytöllä kielten opetuksessa on pitkät perinteet ja siihen liittyviä hyötyjä ja haittoja on tutkittu paljon (esim. Sun 2021). Kirjallisuuden käyttöä on perusteltu esimerkiksi materiaalin autentti-suudella, kielellisellä monipuolisuudella, sekä kulttuurintuntemukseen liittyvillä tekijöillä (Collie & Slater 1987). Erityisesti kirjallisuuden kyky herättää ajatuksia ja tunteita on koettu sen vahvuudeksi, mutta tämän hyödyntäminen on jäänyt kieltenopetuksessa sivuosaan. Myös suomalaisia englannin oppikirjoja tarkastellessani huomasin, että ne sisältävät kirjallisuutta vain pieniä määriä ja siihen liit-tyvät tehtävät keskittyvät enimmäksi luetunymmärtämiseen sekä kielellisiin elementteihin. Samaan aikaan on ollut kasvavaa huolta suomalaisten nuorten lukutaidosta, sillä nuoret lukevat perinteistä kirjallisuutta vapaa-ajallaan yhä vähemmän (Hanifi 2021).
Tämä materiaalipaketti on suunniteltu peruskoulun yhdeksännelle luokalle, ja se käsittelee kirjallisuutta vaihtoehtoisesta näkökulmasta: tavoitteena on innostaa oppilaita lukemaan lisää vapaa-ajallaan. Materiaalina toimivat kolme jännitysnovellia, jotka on pyritty valitsemaan oppilaiden mieltymyksiin perustuen. Novellien pohjalta on rakennettu kuuden oppitunnin kokonaisuus, jossa sovelletaan luovan pedagogiikan (creative pedagogy) aatteita. Monipuolisissa tehtävissä oppilaat esittävät novelleista omia näkemyksiään, keskustelevat niissä esiintyvistä teemoista ja inspiroituvat lukemastaan tehden omia tuotoksiaan. Opettajan rooli on rakentaa kannustava ilmapiiri, olla avoin oppilaiden ideoille sekä auttaa heitä suoriutumaan tehtävistä.
Materiaalipaketti harjoittaa oppilaita lukemaan englanniksi turvallisessa ja paineettomassa ympäris-tössä. Kielitaidon lisäksi he oppivat, kuinka kirjallisuudesta voi keskustella ja mitä elementtejä kuuluu kirjallisuuden analysointiin. | fi |
dc.format.extent | 63 | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | creative pedagogy | |
dc.subject.other | material package | |
dc.subject.other | EFL | |
dc.title | Spooky stories for EFL education : a chilling material package | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202305223155 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | kirjallisuus | |
dc.subject.yso | oppikirjat | |
dc.subject.yso | lukeminen | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | literature | |
dc.subject.yso | textbooks | |
dc.subject.yso | reading | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | study material | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |