Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPakarinen, Eija
dc.contributor.advisorPöysä, Sanni
dc.contributor.authorKupari, Henna
dc.contributor.authorSavolainen, Miia
dc.date.accessioned2023-05-22T10:56:48Z
dc.date.available2023-05-22T10:56:48Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87075
dc.description.abstractOpettajan työstä uutisoidaan usein negatiiviseen sävyyn keskittyen koulumaailman ongelmiin. Opettajat eivät voi vaikuttaa kaikkiin asioihin työssään, mutta opettajien korkea autonomia mahdollistaa työn omatoimisen muokkauksen ja opettajilla on mahdollisuus valita itselleen sopivia työstä palautumisen keinoja. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia keinoja luokanopettajilla on työnsä tuunaamiseen sekä työstä palautumiseen. Tutkimukseen osallistui Keski-Suomesta 27 luokanopettajaa, joille toteutettiin puolistrukturoidut yksilöhaastattelut keväällä 2021. Tutkimuksessa käytetty aineisto on osa Jyväskylän yliopiston Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Tutkimusote on laadullinen, ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tulosten mukaan luokanopettajat tuunaavat työtään työtä rajaamalla, työhön suhtautumisella sekä kollegiaalisella yhteistyöllä. Työstä palautumiseen liittyvät tulokset jaettiin työpäivän aikaiseen ja vapaa-ajalla tapahtuvaan työstä palautumiseen. Palautumisen keinoiksi työpäivän aikana luokanopettajat nimesivät kollegat ja työyhteisön, työtyytyväisyyden ja työmatkat. Vapaa-ajan keinoiksi nimettiin liikunta ja harrastukset, autonomia, psykologinen irrottautuminen, rentoutuminen, lomat ja viikonloppu, sosiaaliset suhteet sekä itsestä huolehtiminen. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa niin opettajankoulutuksessa kuin jo työelämässä olevien luokanopettajien jatkokoulutuksessa.fi
dc.format.extent53
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othertyön tuunaaminen
dc.titleLuokanopettajien keinoja työn tuunaamiseen ja työstä palautumiseen
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305223149
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysotyö
dc.subject.ysopalautuminen
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright