Driving profitable growth in small and medium-sized enterprises : exploring the role of strategic decision-making
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Suomen talouden elpyminen vuonna 2008 alkaneen finanssikriisin ja COVID-19-pandemian jälkeen perustuu suurelta osin pienten ja keskisuurten yhtiöiden (pk-yhtiöiden) menestykseen. Vaikka pk-yhtiöiden menestystekijöitä on historiassa tutkittu paljon, niin aikaisemmat tutkimukset perustuvat vahvasti kasvua tavoitteleviin pk-yhtiöihin ottamatta juuri kantaa kannattavuusnäkökulmaan. Aiheen tutkiminen on erityisen tärkeää ottaen huomioon viimeaikaiset, yhtiöistä riippumattomat ulkopuoliset vaikeudet ja sen, että pk-yhtiöiden vaikutus Suomen kansantalouteen on suuri. On lisäksi tärkeää ymmärtää kannattavan kasvun tekijöitä pk-yhtiöiden kontekstissa, jotta yhtiöitä pystytään kehittämään tehokkaasti.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla 10 kannattavasti kasvavan pk-yhtiön toimitusjohtajaa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina ja aineisto on analysoitu käyttäen laadullisia menetelmiä. Tutkimuksen tulosten perusteella pk-yhtiöissä strategiatyö on yksinäistä ja usein vain yksi ihminen on vastuussa sen suunnittelusta ja täytäntöönpanosta. Tulosten perusteella voidaan myös todeta yrityksen arvojen, kuten palveluiden ja tuotteiden laadun, asiakaspalvelun, ja henkilöstöhallinnon merkitys strategisen painopisteen määrittelyssä. Tässä tutkimuksessa onnistuttiin myös tunnistamaan uusia haasteita pk-yhtiöiden toiminnassa.
Tulevissa tutkimuksissa voitaisiin hyödyntää suurempaa otoskokoa, erilaisia organisaation sisäisiä sidosryhmiä ja useita eri näkökulmia, jotta saataisiin kattavampi käsitys pk-yhtiöiden strategisesta päätöksenteosta.
...
Finland's economic recovery after the economic crisis that started in 2008 and the COVID-19 pandemic is largely based on the success of small and medium-sized enterprises (SMEs). While there has been a great deal of research on the success factors of SMEs in the past, previous studies have mostly been focusing on growth-seeking SMEs, without thoroughly considering the aspect of profitability. This topic is particularly important given the recent external difficulties beyond the control of the companies and the essential contribution of SMEs to the Finnish economy. It is also important to understand the factors of profitable growth in the context of SMEs, in order for them to be efficiently developed.
The study has been conducted as a qualitative study and the data has been acquired through interviews with 10 CEOs of profitably growing SMEs. The interviews were conducted as semi-structured thematic interviews and the data was analysed using qualitative methods. The results of the study show that in SMEs, strategy work is solitary, and often only one person is responsible for its design and implementation. The results also highlight the importance of company values, such as the quality of service and products, customer service and human resources management in defining the strategic focus. This study also succeeded in identifying some new challenges for SMEs.
Future studies could make use of a larger sample size, different stakeholders within the organization and multiple perspectives to gain a more comprehensive understanding of strategic decision-making in SMEs.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Brand building in startups : best practices and influence on angel investor decision-making
Reuter, Aapo (2020)Startup-yritykset ovat tärkeitä uusien työpaikkojen ja innovaatioiden synnyttäjiä. Monet niistä kuitenkin kaatuvat ennen merkittävän kasvun saavuttamista. Syitä epäonnistumisen on monia, mutta vahvan yritysbrändin on ... -
The father, the son and the refreshed spirit : strategic renewal after family business succession in the context of the textile, clothing, leather and footwear industry
Niemi, Liisa (University of Jyväskylä, 2005)This study describes the strategic renewal of family business after succession in the textile, clothing, leather and footwear industry (T/C) in light of three examples. Family firms often have an individual approach to ... -
Firm growth in the Finnish software industry : a longitudinal study of growth aspirations and growth outcomes
Huiso, May (2023)This master's thesis uses motivational theories and a quantitative, longitudinal approach to explore the relationship between growth aspirations and firm growth outcomes in the Finnish Software Industry. Specifically, it ... -
A model for measuring growth readiness of internationalizing SMEs
Helander, Heidi (2021)Organisaation kasvu kansainvälistymällä rajoitetuilla resursseilla vaatii hyvää liiketoimintaprosessien hallintaa ja oikeita digitaaliteknologioita kasvun tukemiseksi. Nopeatempoisessa ympäristössä toimivien nopeasti ... -
The multiple case analysis of board interlock development and strategies in Finnish family businesses
Zeng, Zihao (2023)Tässä pro gradu -työssä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, joka koostui systemaattisesta katsauksesta ja usean tapauksen analyysistä. Ensinnäkin tutkimuksessa tehtiin systemaattinen katsaus, jossa tarkasteltiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.