A model for measuring growth readiness of internationalizing SMEs
Organisaation kasvu kansainvälistymällä rajoitetuilla resursseilla vaatii hyvää liiketoimintaprosessien hallintaa ja oikeita digitaaliteknologioita kasvun tukemiseksi. Nopeatempoisessa ympäristössä toimivien nopeasti kasvavien pk-yritysten näkökulmasta hyvää liiketoimintaprosessien hallintaa tulisi katsoa ambidekstrisen eli kaksitahoisen liiketoimintaprosessien hallinnan näkökulmasta, keskittyen samanaikaisesti sekä nykyisten prosessien hallintaan että uusien mahdollisuuksien etsimiseen mukauttaen samalla organisaatiota muuttuvaan ympäristöön. Kasvuhakuiset pk-yritykset tarvitsevat helppokäyttöisiä ratkaisuja kasvun hallintaan, digitaaliseen kansainvälistymiseen sekä nykyisen ja halutun tilan määrittämiseen, jotta tiedetään, miten edetä digitaalisessa kansainvälistymisessä. Kuitenkin vain vähän tiedetään siitä, miten kansainvälistymisen kypsyyttä voidaan arvioida kasvuhakuisissa pk-yrityksissä. Tutkimuskuilun kaventamiseksi tämän tutkimuksen päätavoitteena oli luoda yleistettävä malli kasvuhakuisten pk-yritysten kansainvälistymisprosessin hallitsemiseksi ja parantamiseksi seuraamalla suunnittelutieteellisen tutkimuksen metodologiaa ja hyödyntämällä suunnittelutieteellisen tutkimusmenetelmän prosessimallia. Kehitetyn mallin rakenne perustui liiketoimintaprosessien hallinta-ajatteluun ja kypsyysmalleihin. Malli kehitettiin olemassa olevan kirjallisuuden perusteella ja hyödyntämällä kasvuyritysten yhteisön asiantuntemusta ja kokemusta. Alan asiantuntijat validoivat mallin sisällön, käytännöllisyyden ja hyödyllisyyden perusteella, kun taas kasvuyritykset arvioivat mallin toteutettavuuden, käytettävyyden ja hyödyllisyyden perusteella. Tulokset paljastivat, että mallia pidettiin käytännöllisenä ja skaalautuvana, ja sen uskottiin tuottavan hyödyllisiä tuloksia kaikissa kansainvälistymisen vaiheissa. Lisäksi kasvuyritykset aikovat jatkaa mallin käyttöä myös tulevaisuudessa. Tämä tutkielma tarjoaa uuden tavan lähestyä kasvuhakuisten pk-yritysten kansainvälistymisprosessin tukemista kehitetyn kansainvälistyvien pk-yritysten kasvuvalmiutta mittaavan mallin avulla.
...
Organizational growth through internationalization with limited resources requires good business process management and the right digital technologies to support the growth. In the fast-paced environment in which fast growth small and medium-sized enterprises (SMEs) operate, good business process management should be considered from the ambidextrous business process management perspective, simultaneously focusing on managing the current processes and continuously looking for new opportunities while adapting the organization to the changing environment. Growth-oriented SMEs require easy-to-use solutions for managing growth, digital internationalization, and determining the current and the desired state in order to know how to proceed with digital internationalization. However, little is known about how to assess the maturity of internationalization in a growth-oriented SME context. To address this gap, the main objective of this research was to create a generalizable model to manage and improve the internationalization process of SMEs by following the design science research methodology (DSRM) and by utilizing the DSRM process model. The structure of the developed model was based on business process management thinking and maturity models. The model was based on extant literature as well as expertise and experience of the fast growth companies’ community. The model was validated by domain experts on content, practicality, and usefulness, while growth companies evaluated the model in feasibility, usability, and utility. The results revealed that the model was considered practical and scalable, believed to produce useful results at all stages of internationalization. Moreover, the growth companies had intentions to continue using the model in the future. The novelty of this research lies in the design and development of a model for measuring growth readiness of internationalizing SMEs in order to support the internationalization process of growth-oriented SMEs.
...
Asiasanat
organizational growth digital technologies ambidextrous business process management maturity model pienet ja keskisuuret yritykset kansainvälistyminen kasvuyritykset prosessit kasvu startup-yritykset small and medium-sized enterprises internationalisation growth companies processes growth startup companies
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Driving profitable growth in small and medium-sized enterprises : exploring the role of strategic decision-making
Jokinen, Juuso (2023)Suomen talouden elpyminen vuonna 2008 alkaneen finanssikriisin ja COVID-19-pandemian jälkeen perustuu suurelta osin pienten ja keskisuurten yhtiöiden (pk-yhtiöiden) menestykseen. Vaikka pk-yhtiöiden menestystekijöitä on ... -
Embeddedness of enterprises prior to and during early internationalization : multiple case study of Finnish life-science companies
Vuorinen, Petra (2018)The aim of this master’s thesis was to understand the meaning of network structures and embeddedness of the Finnish SMEs when they begin the process of internationalization. All firms form network ties, but the depth and ... -
Harnessing social media business affordances for internationalisation : multiple case study of small and medium-sized enterprises
Vanninen, Heini; Mero, Joel; Glavas, Charmaine (Inderscience Publishers, 2022)This study examines how small and medium-sized enterprises (SMEs) leverage social media affordances in their internationalisation pursuits. A multiple case study of eight SMEs representing business-to-business and ... -
The effect of consulting in internationalization process of small and medium sized agricultural enterprises
Koivisto, Sami (2021)Tässä pro gradussa tutkitaan konsultointia ja sen vaikutusta kansainvälistymiseen suomalaisten pienten ja keskisuurten maatalousalan yritysten keskuudessa. Tutkimus perustui resurssipohjaiseen teoriaan, jonka kohteena ... -
Financing of internationalisation process and its effects on Finnish SME
Saralidze, Mariam (2020)This research focused on a study of how small businesses can launch their foreign operations, with a focus on the internationalisation process by Akukon OY. The study examined the factors and theories of internationalisation ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.