A model for measuring growth readiness of internationalizing SMEs
Organisaation kasvu kansainvälistymällä rajoitetuilla resursseilla vaatii hyvää liiketoimintaprosessien hallintaa ja oikeita digitaaliteknologioita kasvun tukemiseksi. Nopeatempoisessa ympäristössä toimivien nopeasti kasvavien pk-yritysten näkökulmasta hyvää liiketoimintaprosessien hallintaa tulisi katsoa ambidekstrisen eli kaksitahoisen liiketoimintaprosessien hallinnan näkökulmasta, keskittyen samanaikaisesti sekä nykyisten prosessien hallintaan että uusien mahdollisuuksien etsimiseen mukauttaen samalla organisaatiota muuttuvaan ympäristöön. Kasvuhakuiset pk-yritykset tarvitsevat helppokäyttöisiä ratkaisuja kasvun hallintaan, digitaaliseen kansainvälistymiseen sekä nykyisen ja halutun tilan määrittämiseen, jotta tiedetään, miten edetä digitaalisessa kansainvälistymisessä. Kuitenkin vain vähän tiedetään siitä, miten kansainvälistymisen kypsyyttä voidaan arvioida kasvuhakuisissa pk-yrityksissä. Tutkimuskuilun kaventamiseksi tämän tutkimuksen päätavoitteena oli luoda yleistettävä malli kasvuhakuisten pk-yritysten kansainvälistymisprosessin hallitsemiseksi ja parantamiseksi seuraamalla suunnittelutieteellisen tutkimuksen metodologiaa ja hyödyntämällä suunnittelutieteellisen tutkimusmenetelmän prosessimallia. Kehitetyn mallin rakenne perustui liiketoimintaprosessien hallinta-ajatteluun ja kypsyysmalleihin. Malli kehitettiin olemassa olevan kirjallisuuden perusteella ja hyödyntämällä kasvuyritysten yhteisön asiantuntemusta ja kokemusta. Alan asiantuntijat validoivat mallin sisällön, käytännöllisyyden ja hyödyllisyyden perusteella, kun taas kasvuyritykset arvioivat mallin toteutettavuuden, käytettävyyden ja hyödyllisyyden perusteella. Tulokset paljastivat, että mallia pidettiin käytännöllisenä ja skaalautuvana, ja sen uskottiin tuottavan hyödyllisiä tuloksia kaikissa kansainvälistymisen vaiheissa. Lisäksi kasvuyritykset aikovat jatkaa mallin käyttöä myös tulevaisuudessa. Tämä tutkielma tarjoaa uuden tavan lähestyä kasvuhakuisten pk-yritysten kansainvälistymisprosessin tukemista kehitetyn kansainvälistyvien pk-yritysten kasvuvalmiutta mittaavan mallin avulla.
...
Organizational growth through internationalization with limited resources requires good business process management and the right digital technologies to support the growth. In the fast-paced environment in which fast growth small and medium-sized enterprises (SMEs) operate, good business process management should be considered from the ambidextrous business process management perspective, simultaneously focusing on managing the current processes and continuously looking for new opportunities while adapting the organization to the changing environment. Growth-oriented SMEs require easy-to-use solutions for managing growth, digital internationalization, and determining the current and the desired state in order to know how to proceed with digital internationalization. However, little is known about how to assess the maturity of internationalization in a growth-oriented SME context. To address this gap, the main objective of this research was to create a generalizable model to manage and improve the internationalization process of SMEs by following the design science research methodology (DSRM) and by utilizing the DSRM process model. The structure of the developed model was based on business process management thinking and maturity models. The model was based on extant literature as well as expertise and experience of the fast growth companies’ community. The model was validated by domain experts on content, practicality, and usefulness, while growth companies evaluated the model in feasibility, usability, and utility. The results revealed that the model was considered practical and scalable, believed to produce useful results at all stages of internationalization. Moreover, the growth companies had intentions to continue using the model in the future. The novelty of this research lies in the design and development of a model for measuring growth readiness of internationalizing SMEs in order to support the internationalization process of growth-oriented SMEs.
...
Keywords
organizational growth digital technologies ambidextrous business process management maturity model pienet ja keskisuuret yritykset kansainvälistyminen kasvuyritykset prosessit kasvu startup-yritykset small and medium-sized enterprises internationalisation growth companies processes growth startup companies
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29771]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Embeddedness of enterprises prior to and during early internationalization : multiple case study of Finnish life-science companies
Vuorinen, Petra (2018)The aim of this master’s thesis was to understand the meaning of network structures and embeddedness of the Finnish SMEs when they begin the process of internationalization. All firms form network ties, but the depth and ... -
The internationalization of Central Finnish firms : framing the process and actors
Vaulasvirta, Anton (2022)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää, millaisia tarinoita yrittäjät luovat yrityksen kansainvälistymisestä Keski-Suomesta. Pienet ja keskisuuret yritykset, tai pk-yritykset, kohtaavat erilaisia haasteita kansainväl ... -
The effect of consulting in internationalization process of small and medium sized agricultural enterprises
Koivisto, Sami (2021)Tässä pro gradussa tutkitaan konsultointia ja sen vaikutusta kansainvälistymiseen suomalaisten pienten ja keskisuurten maatalousalan yritysten keskuudessa. Tutkimus perustui resurssipohjaiseen teoriaan, jonka kohteena ... -
International performance of Finnish information technology SMEs
Päivinen, Sini (2019)Globalisaatio ja markkinoiden kehittyminen ovat kiristäneet yritysten välistä kilpailua kannustaen pieniä ja keskisuuria yrityksiä laajentamaan liiketoimintaansa kansainvälisesti. Pk-yritysten suunnatessa liiketoimintaansa ... -
The role of internationalization consultancy in SME internationalization
Pöyhtäri, Jukka-Pekka (2019)Pk-yritykset kohtaavat paljon erilaisia haasteita ja esteitä kansainvälistymisessään johtuen mm. niiden erilaisesta tilanteesta, taustoista, yritysjohdosta, koosta, resursseista ja kyvykkyyksistä. Yritysten ulkopuolista ...