Show simple item record

dc.contributor.advisorSajasalo, Pasi
dc.contributor.authorJokinen, Juuso
dc.date.accessioned2023-05-17T10:50:34Z
dc.date.available2023-05-17T10:50:34Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87025
dc.description.abstractSuomen talouden elpyminen vuonna 2008 alkaneen finanssikriisin ja COVID-19-pandemian jälkeen perustuu suurelta osin pienten ja keskisuurten yhtiöiden (pk-yhtiöiden) menestykseen. Vaikka pk-yhtiöiden menestystekijöitä on historiassa tutkittu paljon, niin aikaisemmat tutkimukset perustuvat vahvasti kasvua tavoitteleviin pk-yhtiöihin ottamatta juuri kantaa kannattavuusnäkökulmaan. Aiheen tutkiminen on erityisen tärkeää ottaen huomioon viimeaikaiset, yhtiöistä riippumattomat ulkopuoliset vaikeudet ja sen, että pk-yhtiöiden vaikutus Suomen kansantalouteen on suuri. On lisäksi tärkeää ymmärtää kannattavan kasvun tekijöitä pk-yhtiöiden kontekstissa, jotta yhtiöitä pystytään kehittämään tehokkaasti. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla 10 kannattavasti kasvavan pk-yhtiön toimitusjohtajaa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina ja aineisto on analysoitu käyttäen laadullisia menetelmiä. Tutkimuksen tulosten perusteella pk-yhtiöissä strategiatyö on yksinäistä ja usein vain yksi ihminen on vastuussa sen suunnittelusta ja täytäntöönpanosta. Tulosten perusteella voidaan myös todeta yrityksen arvojen, kuten palveluiden ja tuotteiden laadun, asiakaspalvelun, ja henkilöstöhallinnon merkitys strategisen painopisteen määrittelyssä. Tässä tutkimuksessa onnistuttiin myös tunnistamaan uusia haasteita pk-yhtiöiden toiminnassa. Tulevissa tutkimuksissa voitaisiin hyödyntää suurempaa otoskokoa, erilaisia organisaation sisäisiä sidosryhmiä ja useita eri näkökulmia, jotta saataisiin kattavampi käsitys pk-yhtiöiden strategisesta päätöksenteosta.fi
dc.description.abstractFinland's economic recovery after the economic crisis that started in 2008 and the COVID-19 pandemic is largely based on the success of small and medium-sized enterprises (SMEs). While there has been a great deal of research on the success factors of SMEs in the past, previous studies have mostly been focusing on growth-seeking SMEs, without thoroughly considering the aspect of profitability. This topic is particularly important given the recent external difficulties beyond the control of the companies and the essential contribution of SMEs to the Finnish economy. It is also important to understand the factors of profitable growth in the context of SMEs, in order for them to be efficiently developed. The study has been conducted as a qualitative study and the data has been acquired through interviews with 10 CEOs of profitably growing SMEs. The interviews were conducted as semi-structured thematic interviews and the data was analysed using qualitative methods. The results of the study show that in SMEs, strategy work is solitary, and often only one person is responsible for its design and implementation. The results also highlight the importance of company values, such as the quality of service and products, customer service and human resources management in defining the strategic focus. This study also succeeded in identifying some new challenges for SMEs. Future studies could make use of a larger sample size, different stakeholders within the organization and multiple perspectives to gain a more comprehensive understanding of strategic decision-making in SMEs.en
dc.format.extent62
dc.language.isoen
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherstrategic decision-making
dc.subject.othergrowth enablers
dc.titleDriving profitable growth in small and medium-sized enterprises : exploring the role of strategic decision-making
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305173089
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineJohtaminenfi
dc.contributor.oppiaineManagement and Leadershipen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi20424
dc.subject.ysokasvuyritykset
dc.subject.ysopienet ja keskisuuret yritykset
dc.subject.ysoyritykset
dc.subject.ysokasvu
dc.subject.ysoyritysstrategiat
dc.subject.ysostrateginen johtaminen
dc.subject.ysomenestyminen
dc.subject.ysogasellit
dc.subject.ysogrowth companies
dc.subject.ysosmall and medium-sized enterprises
dc.subject.ysoenterprises
dc.subject.ysogrowth
dc.subject.ysocorporate strategies
dc.subject.ysostrategic leadership
dc.subject.ysosuccess
dc.subject.ysogazelles
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright